Всичко най-важно за пистовия ремък

Когато чуете ремък да свири, трябва да планирате посещение в сервиза


22
мар.
2018

Когато чуете свирене под капака, трябва да предприемете нещо – и то не само защото звукът не е приятен за ухото. В някои случаи може да съществува истинска опасност за двигателя. Тъй като причината за шумa вероятно е приплъзващ ремък. Когато ремъкът е стар и се е поразтегнал, той не е стабилен върху шайбите – и именно оттам идва свиренето. При дъжд и ниски температури приплъзването се засилсва, тъй като влажният ремък има още по-малко сцепление със шайбата. Ако свиренето е било съвсем за кратко – например след преминаване през локва, нямате причина за притеснение. Ремъкът просто се е намокрил и е приплъзнал за малко. Ако обаче шумът се чува по-често, най-вече след стартиране на двигателя и по време на първите изминати километри, ремъкът трябва да бъде затегнат или сменен.

Клиновиден ремък

Пистовите ремъци са свързани със задвижването и „въртят” периферните агрегати. Самият ремък бива задвижван от ротацията на коляновия вал. По-старите ремъци, познати като клиновидни, имат V-образно напречно сечение и предават мощността от двигателя посредством триенето на страничните части върху шайбата на вала. За еволюция на клиновидния ремък може да бъде приет вече масовият в наши дни пистов. При него отделните „пътеки“ влизат в „пътеките“ на шайбите. По този начин могат да бъдат реализирани по-малки радиуси в сравнение с клиновидния ремък. С пистов ремък бива задвижван алтернаторът, който генерира електрическа енергия за бордовата мрежа. При някои автомобили пистовият ремък задвижва и сервото на волана, вентилатора, водната помпа или компресора на климатика. Пистовият ремък е направен от устойчива гума, а за по-голяма якост в нея са интегрирани текстилни или метални нишки. По този начин може да бъде предаван много висок въртящ момент. Понякога периферните агрегати биват задвижвани и от повече пистови ремъци.

Когато ремъкът се скъса

Заради перманентното натоварване с времето ремъкът се износва. През зимата електрическата консумация на автомобила нараства, което увеличава и съпротивлението на алтернатора. Това може да доведе до разтягане на ремъка и намаляване на напрежението. Последствието е именно свиренето на ремъка. Самият той може да се скъса както със, така и без предхождащо свирене. В такива случаи oт моторния отсек се чува изплющяване като от камшик. И тъй като ремъкът вече не задвижва алтернатора, светва лампата с акумулатора – защото той вече не бива зареждан. Ако ремъкът задвижва и хидравличната помпа, ще се налага да въртите волана с по-голямо усилие. Най-големият проблем обаче се получава, ако ремъкът движи и водната помпа. Тогава при скъсване спира циркулацията на охладителна течност през мотора – и това бързо причинява прегряването му. Ето защо е рисково да продължите да шофирате. Ако нямате избор, гледайте постоянно показанието за температурата – защото прегряването може да доведе както до дефектиране на гарнитурата, така и до задиране на бутало.

Пистовият ремък е направен от устойчива гума, а за по-голяма якост в нея са интегрирани текстилни или метални нишки.

Подобни проблеми могат да бъдат избегнати при постоянни проверки и ако е нужно – с навременна смяна на ремъка. По принцип ремъкът не трябва да има отклонение повече от 1-2 см, когато го хванете с пръсти и го размърдате. Освен това трябва да следите дали ремъкът не е станал много твърд или напукан. Дефекти като тези могат да бъдат установени, когато с пръсти oгъвате и опъвате ремъка. Същевременно внимавайте да не са се образували „канали”. При всички видове щети или сигнали за тях – като следи по гумата, ремъкът трябва да бъде сменен. Ако на някое място ремъкът е изтънен, външните му ръбове са често втвърдени или загладени и блясват на светлина. В близост до ремъчните шайби често се откриват следи от изтриване на гумата. Понякога липсват и цели парченца от ремъка. При всякакви подобни увреждания или следи по гумата ремъкът трябва да бъде сменен.

Сравнително нови са т.нар. „еластични ремъци“. Те сами поддържат необходимото обтягане и нямат нужда от допълнително устройство за тази цел – а това намалява производствените разходи.

Резервната част е евтина – и излиза между 10 и 40 лв. При това далеч не е задължително да търсите ремък от представителството на съответната марка – обикновено за масовите модели имат във всеки магазин за авточасти. И обикновено именно в тези магазини ремъците са много по-евтини. Все пак автомобилните производители не правят сами ремъците – а ги поръчват на доставчици като Continental например. При покупката съблюдавайте размер на ремъка. Освен това има и разлики при структурата на материала. В магазините по правило могат да открият по данни от талона какъв ремък точно ви е необходим.

Понякога обаче смяна не се налага – достатъчно е единствено ремъкът да бъде обтегнат. Допълнителното затягане е препоръчително само когато ремъкът не е износен и не е шумплест. Ако притежавате малко сръчност, бихте могли и сами да се справите със затягането – в повечето случаи то става през алтернатора. Той е закрепен на шина. За обтягане е достатъчно да разхлабите болта на шината и да избутате алтернатора, докато достигнете до желаната степен на обтягане. След това болтът отново се затяга. Преди смяна на ремъка болтът на алтернатора се развива, за да се отпусне ремъкът. След това старият ремък само се изтегля, а новият бива поставен върху шайбите. Винаги трябва да се следи ремъкът да „легне“ на всички шайби по правилния начин – иначе съществува опасност от увеличено износване или скъсване.

Неприятни звуци: при студен старт консумацията на електроенергия е голяма и тогава ремъкът се „обажда“

Не при всички модели автомобили обаче можете сами да смените или да затегнете ремъка. При някои двигатели пистовият ремък движи повече от един периферен агрегат. В подобни случаи смяната или затягането могат да бъдат направени само със специален инструмент – какъвто обикновено имат в сервизите. Сравнително нови са т.нар. „еластични ремъци“. Те сами поддържат необходимото обтягане и нямат нужда от допълнително устройство за тази цел – а това намалява производствените разходи. За смяна на еластичния ремък (на ок. 120 000 км) е необходим специален инструмент, защото е нужна голяма сила. Дори когато размерът е еднакъв, еластичен ремък не може да бъде заменен със стандартен – такъв или няма да може да бъде монтиран, или няма да може да понесе съответното натоварване.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >