Всичко, което трябва да знаем за дебитомера


21
мар.
2018

Дебитомерът е ключов компонент от всмукателния тракт на автомобил и е разположен както при дизеловите, така и при бензиновите мотори между кутията на въздушния филтър и дроселовата клапа. С помощта на дебитомера компютърът за управление на двигателя установява масата на засмукания от двигателя въздух. На база на получените стойности се регулира впръскването на гориво, което трябва да бъде подадено заедно със засмукания въздух за оптимално изгаряне. За съжаление, дебитомерът често се оказва причина за дефекти на автомобилите. Когато той не е в ред, моторът не работи оптимално, а в определени ситуации дори влиза в авариен режим. Цените на дебитомерите варират силно – от около 50 до 1000 лв. И тъй като тези компоненти са много чувствителни, се препоръчва тяхната смяна да бъде направена в сервиз – операцията обикновено отнема от 15 до 60 минути. В тази публикация ще ви запознаем със симптомите, по които да разпознаете дефектиралия дебитомер, както и за някои ремонти.

Функция на дебитомера

Дебитомерът е сравнително малка като размери част с важно значение за управлението на двигателя – защото почти всички модерни задвижващи агрегати изчисляват именно с помощта на дебитомера оптималното количество впръсквано гориво, както и моментът на запалване. За да бъде позициониран дебитомерът централно във всмукателната тръба, той е поставен на рамо с дължина около 50 мм. Посредством вграден щекер т.нар. „Flowmeter“ е свързан с ECU-то. За да не влиза въздух отвън, е поставено малко уплътнение. Наред с масата на въздуха, дебитомерът отчита също температурата и налягането на всмукания въздух. От установените стойности компютърът отчита необходимото количество гориво за впръскване, както и кога то да бъде възпламенено. При дизелите дебитомерът е свързан и със системата за рециркулация на газовете. До 80-те години в автомобилостроенето се използват дебитомери, които измерват не масата, а количеството засмукан въздух.

Конвенционалните дебитомери са от т.нар. тип с нажежаема жичка. В самия сензор има двa платинени резистора. Покрай единия минава въздухът, а другият е покрит. Посредством електричество биват загрявани и двата резистора – но в различна степен. Откритият бива охлаждан от преминаващия въздух, а другият бива загрят повече. На база разликите в стойностите компютърът на двигателя определя масата на засмукания въздух. За да бъде избегнато замърсяване на сензора, той бива загрят за кратко след изключване на двигателя. Така от жичката изчезват евентуални замърсявания.

Дебитомерът с нагреваем резистивен слой може да бъде разглеждан като еволюция на дебитомера с нажежаема жичка. Резисторите са интегрирани като тънък филм върху керамичен слой. Посредством електричество се поддържа определена температура на сензора. И тъй като преминаващият въздух охлажда сензора, посредством ток той се загрява отново, за да бъде поддържана предварително определената температура. На база на необходимия за това загряване ток сензорът установява масата на засмукания въздух. При тази технология „греенето“ след угасване на мотора вече не е необходимо.

Принцип на работа на дебитомер Bosch с нагреваем резисторен слой

Симптоми на дефектен дебитомер

Дебитомерът определя не само разгръщането на мощността, но и отделянето на минимално количество вредни емисии. Когато сензорът е дефектен или зацапан, той не подава коректни стойности към ECU-то. Така оптималното количество гориво вече не може да бъде изчислено – и към горивните камери постъпва или прекалено много, или твърде малко гориво. И така двигателят работи с „пребогата“ или с „бедна“ смес. Симптомите започват от загуба на мощност, неравномерна работа на мотора, минават през прекъсване и стигат до повишени нива на вредните емисии и черен пушек от ауспуха. Разбира се, тези или подобни симптоми биха могли да се дължат също на дефект в турбото или в запалителната система.

При определени обстоятелства, когато дебитомерът е дефектирал или е силно замърсен, двигателят влиза в авариен режим. Тогава моторът работи по предварително дефинирани стойности, за да се „защити“ – но с намалена мощността. Ето защо лампата Check Engine на таблото мига, а в компютъра бива записана грешка.

Проверка на дебитомера

За проверка на дебитомера сравнително надеждно е четеното на грешки посредством диагностичен уред. Има обаче и случаи, когато в паметта не са записани такива. Така на хората в сервиза не им остава друг избор освен да сменят дебитомера „по подозрение” – но след внимателен анализ. Ако дебитомерът все пак не се окаже причината за проблема, клиентът обикновено все пак си плаща за него – защото веднъж монтирани, електронни компоненти могат да бъдат отказани за връщане във фирмата за авточасти. Прост начин за проверка, с които и лаик може да се справи, е просто откачването на буксата на дебитомера. Този тест обаче става за двигатели, които при изваден щекер не минават на авариен режим.

Причини за дефектен дебитомер

Дебитомерът е част, която се износва. С годините може да стане така, че към компютъра на двигателя постъпват все по-некоректни стойности. При значителна загуба на мощност и висок пробег имате сериозни основания да подозирате дебитомера. Ако шофирате бързо при силен дъжд, през въздушния филтър до дебитомера може да достигне вода, която да го „побърка”. При „връщане” на маслени изпарения от картерната вентилация след изключване на мотора дебитомерът също може да дефектира. При пробиви във всмукателния трак дебитомерът е застрашен от попадане на дребни частици.

Почистване

В някои случаи почистването на дебитомера може да помогне и сензорът отново да започне да отчита верни стойности. В случая обаче трябва да внимавате, тъй като сензорите са много чувствителни на допир. По-модерните дебитомери са закрепени с болтове тип „торкс”. При по-старите модели са използвани кръстати болтове или просто щипка към корпуса. За почистване на сензора той се пръска с препарат за почистване на дебитомери. След като всички части са изсушени, дебитомерът се поставя отново. В този ред на мисли, си заслужава да хвърлите един поглед на въздушния филтър и при нужда да го смените. Кутията на филтъра и тръбите е хубаво също да бъдат почистени.

Ремонт и разходи

Ако все пак се наложи дебитомерът да бъде сменен, се препоръчва това да бъде направено в сервиз. Добрата новина е, че дебитомерът е лесно достъпен и разходите за труд не са високи. Обикновено операцията по смяната отнема между 15 минути и час. При някои нови дебитомери са нужни специални инструменти – което е още една причина да се обърнете към специалист. Може да се наложи и т.нар. „обучение” на дебитомера, т.е. да информирате електрониката на колата, че вече дебитомерът е нов – естествено, за целта се изисква специална апаратура.

Който иска сам да се заеме със смяната, трябва да внимава и да избере висококачествен продукт. Обикновено евтините не издържат дълго. Цените на нов дебитомер стигат до 1000 лева – което може да накара притежателите на по-стари коли да се замислят дали покупката на нов изобщо си заслужава, естествено, имате опция да проверите и наличностите по моргите.

По-пролематична е ситуацията с някои двигатели, при които дебитомерът е интегриран в компютъра на двигателя. Тогава ремонтните разходи се измерват в 4-цифрени суми. За щастие, има и фирми, които демонтират дефектната част – така че да не се налага да купувате нова.

Още по темата

Card image cap
Opel Speedster на старо: само летенето е по-приятно!

24
юли
2017

Истинският наследник на Opel GT се нарича Opel Speedster. И все още може да откриете добри екземпляри на изгодна цена

Card image cap
Измамите с екстрите: пари на вятъра

7
апр.
2017

Производителите ни пробутват допълнителното си оборудване с хитроумни и абсурдни трикове. Всички цени в публикацията са изчислени на база данни за Германия

Card image cap
Подгответе автомобила за лятото!

7
юли
2016

Боя, стъкла, кокпит и тапицерия: преди горещите дни вашият автомобил има нужда от някои спа процедури. Време е за автомивката!

Card image cap

В последния брой:

Архив >