Всичко, което трябва да знаем, за да съхраним акумулатора през зимата

3012
2020

В статистиката за повреди на ADAC aкумулаторът е причина номер едно за повреди. Всяко трето повикване на пътна помощ е заради изтощена стартерна батерия. Особено при ниски температури през зимата много шофьори са застрашени от „падане“ на акумулатора. За да бъде избегнат този риск, акумулаторът има нужда от грижи.

Грижете се за акумулатора, за да избегнете повреда

В идеалния случай напрежението на акумулатора на автомобила винаги е около 12,6 волта. За да бъдете сигурни, че ще остане такова през зимата и че акумулаторът ще се радва на дълъг експлоатационен живот, трябва да предприемете няколко превантивни мерки. Защото лепването на етикета „необслужваем“ при съвременния тип акумулатор далеч не означава, че акумулаторът не изисква абсолютно никаква поддръжка. Всъщност под „необслужваем“ се има предвид единствено липсата на отвори за доливане на вода. И макар че не е необходимо течността на акумулатора да бъде проверявана, редовно трябва да контролирате напрежението и акумулаторът на автомобила да се презарежда със зарядното устройство, ако е необходимо. Между другото, това се отнася и за акумулатори, които през зимата биват разкачвани (например при класическите автомобили). Изключеният акумулатор също се разрежда с течение на времето и затова трябва да бъде проверяван и дозареждан редовно.

Този акумулатор е на повече от 100 години. Но основата на конструкцията с плочи и клеми не се е променила.

Важен момент при грижата за акумулатора е чистотата. Ако акумулаторът е замърсен, мръсотията може да играе ролята на проводник и да „тегли“ постоянно енергия. Ето защо контактните елементи по акумулатора трябва да бъдат чисти – за целта проверявайте редовно стартерната батерия и се грижете да не стои мръсна. Това, което акумулаторите изобщо не „обичат“, е дълбокото разреждане. Например, ако фаровете са оставени включени за дълго време или ако автомобилът не е бил шофиран в рамките на голям период, напрежението стига до критично ниски стойности и капацитетът пада рязко – понякога до пълен отказ на акумулатора. Затова никога не оставяйте акумулатор разреден, а го зареждайте незабавно. Тъй като колкото по-дълго напрежението остава в критичния диапазон, толкова по-сериозно бива увреден акумулаторът. Ето защо е препоръчително също така редовно да свързвате акумулатор, който се използва малко или само за кратки пътувания, към зарядно устройство.

Ако се стремите към още по-добри грижи, можете да защитите акумулатора си с термокожух – тогава стартерната батерия няма да изстива толкова много през зимата. Важно е на пролет този кожух да бъде свален – в противен случай съществува риск от прегряване на акумулатора.

Проверка: състоянието на батерията може лесно да бъде проверено с бърз тестер, струващ десетина лева.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин