2021
ЗАЩО ГУМИТЕ НА ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ ТРЯБВА ДА ИЗДЪРЖАТ ПОВЕЧЕ?
Tesla Model S с батерия от 100 кВт тежи над 2,2 тона. От тях 600 кг принадлежат на акумулатора. Тези сериозни килограми трябва да са по силите на каучука. Гумите на Continental с индекс HL и размер 245/40 R19 благодарение на укрепените си странични бордове могат да носят до 825 кг тегло. За сравнение: при стандартните автомобили от среден клас при натоварване над 650 кг съществува риск от предизвикване на щети на гумите.
КАКВО Е ВЛИЯНИЕТО НА ГУМАТА ВЪРХУ ПРОБЕГА НА ЕЛЕКТРОМОБИЛА?
Съпротивлението при търкаляне отговаря за близо 20 процента от разхода на енергия при електрическите автомобили. Този сериозен дял може да се регулира чрез каучуковата смес в частта на гумата, която има контакт с пътното платно. Също и чрез размера на гумата. Когато тя е по-малка и по-тясна, съпротивлението при търкаляне може да се намали с до 15 процента. Не на последно място коректното въздушно налягане в гумите спомага за увеличаване на пробега.
ГУМИТЕ ЛИ СА НАЙ-ШУМНАТА ЧАСТ В ЕЛЕКТРОМОБИЛА?
Когато двигателят вече само нежно и тихо жужи, звуците, предизвикани от контакта на повърхността на гумата с пътя, стават доста по-осезаеми. Тук на помощ идват абсорбиращи елементи от полиуретанова пяна, които се поставят от вътрешната страна на контактната повърхност. Този интелигентен „дюшек“ намалява с до 9 децибела силата на шумовете, предизвикани от търкалянето на колелата, които пътниците чуват в купето.
ИМАТ ЛИ ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ ВЪОБЩЕ НУЖДА ОТ ЗИМНИ ГУМИ?
Решението да се заложи на всесезонни гуми при електромобилите също би следвало да се вземе след трезва преценка на потенциалните рискове и с цел осигуряване на максимална безопасност. Дори в региони с мек климат препоръчителни са всесезонните гуми със символа на снежинка върху страничния борд. Също така трябва да се има предвид, че летните гуми имат по-малко съпротивление при търкаляне.
КОЛКО ВРЕМЕ МОГАТ ДА ИЗКАРАТ СПЕЦИАЛНИТЕ ГУМИ ЗА ЕЛЕКТРОМОБИЛИ?
Това в най-голяма степен зависи от поведението на водача. Стилът на шофиране има десет пъти по-голямо влияние върху износването на профила, отколкото дизайнът на шарката. Все пак електромобилите въпреки сериозната си тежест за много кратко време могат от място да развият висока скорост. Но високите стойности на въртящия момент нерядко водят до превъртане на колелата, вследствие на което профилът бързо се износва. За да ограничи този процес, индустрията залага на полимерни смески, които могат да намалят износването на гумите.
Лек път и поздрави,
Ралф Петров
Главен редактор
AUTO BILD България