2025
Eто как да избегнете отблясъците и влошената видимост: ако фаровете са регулирани да светят прекалено високо, водачите в насрещното движение може да бъдат заслепявани. Когато обаче фаровете са настроени твърде ниско, това намалява видимостта. Неправилно регулираните фарове пречат на излъчването на светлина и могат да създадат предпоставка за ПТП. Отделно може да си навлечете и глоба от „Пътна полиция“. Разкриваме ви всичко най-важно за правилния реглаж на фаровете и опасностите, свързани с монтажа на евтини no name LED-лампи.
Добрият реглаж на светлините на вашия автомобил играе ключова роля за пътната безопасност и улеснява шофирането на тъмно. Фаровете се грижат пътят пред вас да бъде добре осветен и другите да ви виждат отдалеч. Ако обаче не са регулирани правилно, предните светлини могат да заслепяват другите участници в движението или да попречат на видимостта ви (например поради голямо натоварване на автомобила или поради неправилен реглаж). До заслепяване може да се стигне и когато монтирате „тунинг“ лампи, които не са тествани и одобрени за вашия модел МПС.
Как да разберете, че фаровете ви имат нужда от реглаж?
Ако фаровете са регулирани твърде ниско, ще ви направят впечатление с малкия светлинен сноп и недостатъчно доброто осветяване на пътя. Ако обаче светлините отиват твърде високо, другите участници в движението често биват заслепявани и ви го „връщат“ с премигване на къси-дълги светлини. Ако много водачи нощем ви пускат „светлинния клаксон“, трябва спешно да проверите реглажа на фаровете си.
Какви проблеми може да имаме с нискокачествени LED лампи?
Напоследък много водачи правят ъпгрейд на фаровете си, като поставят на мястото на халогенните лампи LED. OSRAM беше първият производител, който наложи тази тенденция – и в момента може да предложи на клиентите си лампи за близо 500 модела МПС (в т.ч. и мотоциклети), с които да преминете от халогенни към LED. За тях производителят гарантира, че клиентът ще може да разчита на 2-3 пъти по-мощна яркост – но без да заслепява останалите! Всичко това бива гарантирано след серия от широкообхватни тестове с Германската асоциация за автомобилен транспорт и TÜV SÜD с конкретна лампа за конкретен модел автомобил. При сложните изпитания лампите ретрофит трябва да докажат, че светлината им ще попада в т.нар. „фигура на ефективността“ – т.е. няма да има отблясъци и светлината няма да попада там, където не трябва и където ще пречи на останалите на пътя. При no name лампите (най-често от Далечния изток) обаче такива изпитания не са правени – а местните тунинг маниаци смело ги поставят, защото с тях МПС-то им изглежда по-шикозно и по-модерно. При проверка обаче се оказва, че с подобен тип лампи дори правилно регулирани фарове светят като нерегулирани – и така само заради монтажа на лампа без одобрение за обществените пътища за конкретното МПС може да се стигне до спирането му от движение. Ето защо ако решите да смените старите халогенни лампи с LED (което безспорно носи предимства като подобрено осветяване, по-дълъг живот на лампите и по-високо ниво на безопасност), винаги трябва да залагате на лампи с одобрение от ЕС и да проверите дали вашият модел МПС е съвместимо с тях. OSRAM например дава такъв списък за съвместимост на сайта си.
Кога трябва да посетим сервиз?
Може да има няколко причини за неправилния реглаж на фаровете: голямо натоварване на автомобила, неправилен реглаж или износване. Когато автомобилът е натоварен, помага ръчната настройка на светлините, която е задължителна от 1990 г. насам.

Ъгълът на фаровете може да се регулира с помощта на малък въртящ се контролер, разположен близо до волана. Съвременните автомобили с ксенонови или LED светлини, генериращи над 2000 лумена, обикновено разполагат със система за автоматичен реглаж на фаровете, която автоматично коригира техния ъгъл. Трите цифри (1, 2 и 3) на контролера помагат за правилния реглаж. При леко натоварване изберете ниво 1. При средно натоварване задействайте ниво 2, а при пълно натоварване (с пътници на задната седалка плюс багаж) завъртете на 3. Ако искате да бъдете максимално точни, можете първо да проверите светлинния сноп, преди автомобилът да бъде натоварен за почивката, а след това, когато го натоварите, да регулирате превишението на височината с помощта на въртящия се контролер. Това може да стане пред стена, отдалечена най-малко на два метра от автомобила, на която да поставите означения с маркер (вижте по-долу).
Но ако светлинният сноп върху пътя се окаже твърде къс, въпреки че фаровете са регулирани правилно, или ако водачите в насрещното движение продължавате да премигват с фарове, за да спрете да ги заслепявате, в сервиз трябва да проверят основната настройка на фаровете. Докато по-простите халогенни фарове (напр. H4 или H7) могат да се регулират независимо, това е по-трудно с фарове с автоматичен контрол на светлинния сноп (лазерни, ксенонови и много модели LED-фарове).

При по-сложните фарове е необходима диагностична апаратура, която да включи основната настройка на фаровете за процеса на реглаж. Освен уреда за реглаж на фаровете, във всеки сервиз разполагат и с необходимия за диагностиката компютър. Най-сложни са нещата при модерните прожекторни фарове, които „завиват“ или затъмняват определени части от светлинния сноп. При тях за реглажа се използват устройства с камера. При фарове с автоматичен контрол на светлинния сноп диагностичните уреди могат също така да идентифицират проблеми в сензори или камери чрез сравняване на целеви и действителни стойности. След това всички сензори трябва да бъдат калибрирани повторно.
Колко струва реглажът в сервиз?
Регулирането на фаровете е неизменна част от стандарната техническа проверка на автомобила. В много сервизи предлагат и безплатна проверка на светлините, особено в началото на есенно-зимния сезон, в рамките на която фаровете биват регулирани. На повечето места цената на реглажа на фаровете обикновено е около 20 лева. При модерни системи (ксенонови или LED) обаче разходите могат да бъдат до 2-3 пъти по-високи. Преди да минете ГТП е препоръчително да закарате автомобила за проверка на фаровете в сервиз. Докато проверяващите инженери могат бързо да направят леки корекции сами с отвертка при МПС с ръчно регулиране на фаровете, това не е възможно при по-модерните системи с автоматично регулиране.

Можете да разберете дали автомобилът е оборудван с автоматичен реглаж на фаровете по това, че светилнният сноп отива за кратко нагоре и надолу, а след потегляне „заспива“, докато сервомоторчетата калибрират обхвата на фаровете (най-добре се вижда на осветена стена в подземен паркинг).
Продължете на следващата страница