Всичко за антифриза: за да не ви загрява двигателят


1
дек.
2018

Освен да предотвратява прегряване на двигателя, антифризът има и допълнителни функции като защита от замръзване, предпазване на всички части на охладителната система от корозия, ерозия и кавитация, противодействие на процесите по образуване на наслоявания, гарантиране дълъг живот на охладителната система и съвместимост с твърдата вода, ограничаване на пенообразуването. Освен това съвременните охладителни течности съдържат добавки, щадящи околната среда. Те са с ниска токсичност и висока биоразлагаемост.

При работа с охлаждащата течност трябва да се има предвид винаги правилното дозиране. Препоръчителното съотношение концентриран антифриз/вода е 50:50 обемни процента, или с други думи 1:1 части. Трябва да се използва само разреден продукт, а по време на ремонти на автомобила антифризът трябва да се подмени с нов, като преди това цялата система се промива. За разреждане трябва да се използва чиста чешмяна (не много твърда) или дестилирана вода. Препоръчително е да се избягва смесването на антифризи на различна технологична основа (моноетилен гликол, монопропилен гликол). Ако все пак е бил долят антифриз, произведен по друга технология, при следващия преглед на автомобила антифризът трябва задължително да се подмени изцяло. Преди да се заемете с доливане или подмяна на антифриза, запознайте се и следвайте инструкциите на автомобилния производител.

Практично: за да не разливате охлаждащата течност, най-добре е да използвате фуния с подходящ отвор

Как да проверим състоянието на наличния антифриз и да измерим температурата на кристализация? Единственият надежден начин за измерване на температурата на кристализация е замерването в лабораторни условия (стандарт ASTM D1177). Като индиректни методи може да се измерят плътността чрез аерометър, както и ъгълът на рефракция чрез рефрактометър. Тези устройства обаче не измерват температурата на кристализация директно, но са калибрирани за типичните стойности на даден продукт. Възможно е за определен продукт резултатите да не са коректни, въпреки че течността отговаря на изискванията (тоест смес от моноетилен гликол + глицерол).

Какви са най-честите причини за проблеми с охладителната система? Поводите може да бъдат антифриз с ниско качество, течност, която не съответства на сферата на приложение, използване на отработен антифриз или концентрат. Типичните проблеми, които се появяват в такъв случай, може да бъдат теч в радиатора и помпата за антифриза, корозия, кавитация на цилиндъра, помпата, тръбите на помпата, разрушаване на уплътненията, прегряване, нарушаване на целостта на гумените и пластмасовите части в охладителната система, високо съдържание на азотни окиси в отработените газове в резултат на недостатъчно охлаждане.

Какво е важно да знаем относно качеството на охлаждащата течност? На пазара се предлагат охлаждащи течности от различни производители. Продуктите на Shell гарантират постоянно високо качество като резултат от дългогодишен опит на европейския пазар и се предлагат в широка гама за различна употреба. Те са сертифицирани от водещи автомобилни производители и отговарят на изискванията на повечето автомобилни марки. Възможно е смесването им с други антифризи, така предпазват двигателя от прегряване и замръзване, а охладителната система – от корозия, кавитация и формиране на отлагания, благодарение на пакет от добавени инхибитори.

В същото време антифризите на Shell съдържат специален пакет от добавки, които предпазват системата от корозия – посредством формиране на защитен слой на металната повърхност, от кавитация (повреда, предизвикана от внезапно повишаване на концентрацията на течността на определено място) и от образуване на отлагания – чрез възпрепятстване на появата им и прикрепянето им по повърхността на системата.

Как да разпознаваме видовете антифриз по външен вид? Повечето шофьори го наричат син, червен или зелен – макар че обозначението по тази видима цветова „характеристика“ не е коректно. Има много случаи, в които производителите на охлаждащи течности използват определени цветове просто за да се диференцират на пазара. Често се използват цветови кодове, за да се разграничат различните технологии, използвани при производството на антифриза:
• HOAT/G11 (синьо-зелен) – използвани са хибридна технология и инхибитори на базата на органични киселини с добавени силикати и борати; не съдържат нитрити, амини и фосфати
• OAT/G12/G12+ (розов) – технология на базата на органични киселини (това са антифризите с удължен живот); не съдържат силикати
• LOBRID G12++ (червеникав) – технология на базата на органични киселини и ниско съдържание на минерали с добавяне на силикати и/или фосфати

Така че ВНИМАНИЕ! Използването само на цвета за диференциране може да доведе до грешки, тъй като много производители изискват техните продукти да бъдат с индивидуални цветове за съответната марка.

Кога се налага смяна на антифриза? Основната препоръка към водачите е да следват инструкциите на автомобилния производител: както по отношение на типа охлаждаща течност, така и по отношение на километрите, които може да се изминат преди пълната подмяна на антифриза.

И още веднъж ВНИМАНИЕ! Антифризът е отровен при поглъщане и трябва да се пази далеч от достъпа на деца. Съхранявайте го само в оригиналната опаковка, на сухи и проветриви места.

ГОТОВИ ЗА ЗИМАТА С ВИСОКОКАЧЕСТВЕНИТЕ ПРОДУКТИ НА SHELL

За повече сигурност на пътя: модерни аерозоли възпрепятстват образуването на конденз върху страничните огледала. Antifog може да се използва срещу изпотяване и отвътре.

За абсолютна надеждност: през студените месеци течностите за чистачки трябва да са пригодени за ниски температури

За отлична видимост от купето навън: използвайте предвидените за размразяване на заледени стъкла удобни спрейове

Още по темата

Card image cap
Внимавайте при ремонта на турбото!

7
февр.
2018

Когато турбото е счупено, много сервизи го сменят – в чести случаи обаче то може да бъде ремонтирано, което излиза значително по-изгодно

Card image cap

В последния брой:

Архив >