Все повече германци мамят и се дънят на шофьорските изпити

1710
2023

В Германия се увеличават опитите за измами на теоретичния шофьорски изпит, както и процентът на неиздържалите. TÜV призовава за по-добро обучение на кандидат-шофьорите

Цифрите са колкото изненадващи, толкова и тревожни: през първите девет месеца на тази година над 2700 души са били заловени при опит да преписват или да получат помощ отвън на теоретичния изпит за шофьори в Германия. Броят на провинилите се е по-голям от когато и да било – и е с 38 процента по-висок в сравнение със същия период на миналата година, разкриват от TÜV.

Но това вероятно е само върхът на айсберга. „Предполагаме, че броят на случаите, в които номерът е минал, е много по-голям“, смята ръководителят на отдела Автомобили и мобилност към TÜV Ричард Гьобелт. Още по-голям проблем е, че има десетки случаи, в които проверяващите са били атакувани словесно от измамниците, а в 20 случая се е стигнало дори до физическо насилие.

Как стават шмекериите

При около една трета от опитите за измама друго лице идва на мястото на кандидат-шофьора и се опитва да вземе изпита вместо него. При още една трета от случаите се ползват нереглементирано технически средства като мобилни телефони, слушалки или камери. При останалите казуси се използват т.нар. „царски пищови“ – т.е. предварително попълнени изпитни листове.

„По-натовареният трафик с все повече и повече превозни средства и произтичащите от това последствия“ – oсновна причина за високия процент провали на изпитите за водач на МПС.

През пролетта на 2022 г. федералното правителство прие по-строги наказания при опитите за измама по време на шофьорски изпит. Така вече „играчите“ нямат право да се явяват в рамките на девет месеца до следващ изпит. На практика обаче този способ се прилага в много редки случаи от провеждащите изпита организации, алармират от TÜV.

Защо много хора не взимат изпита?

Доста тревожно е, че почти половината от всички кандидат-шофьори, по-точно 42 процента, се провалят на теоретичния изпит. По данни на TÜV конкретно при категория B делът на неиздържалите е още по-висок – цели 45 процента. Около 30 процента от всички курсисти се провалят на практиката, а само при категория B – дори 37 процента.

Но какви са причините за високия процент неуспехи? „По-натовареният трафик с все повече и повече превозни средства и произтичащите от това последствия“, казват от германската асоциация на автоинструкторите. „Ако искаме да обърнем тенденцията, се нуждаем от по-добро обучение по пътна безопасност в училищата и у дома и подобрение на обучението за водачи.“

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин