2024
До един на всеки три смъртоносни пътни инцидента с велосипедист в Германия се е стигнало без намесата на никакви други участници в движението. Това разкрива резултатът от проучване, проведено от Асоциацията на германските застрахователни компании. Миналата година около половината от загиналите тежко ранени велосипедист са загубили живота си при катастрофа с един автомобил. До такива тежки инциденти се стига по-често между декември и февруари, когато влагата, ледът, снегът, както и листата по пътната настилка усложняват пътната обстановка.
147 загинали при катастрофи с велосипеди
Миналата година застрахователите в Германия са регистрирали почти 27 400 произшествия с велосипедисти без участието на трета страна. Около 6400 души са получили тежки травми, а 147 –смъртоносни. И макар че преобладават тежките инциденти на самокатастрофирали велосипедисти, ПТП-та между велосипеди и автомобили имат много по-сериозни, а в най-лошия случай – дори фатални последствия (за 2023 с 5112 тежко ранени и 178 убити).
Броят на самокатастрофиралите колоездачи обаче се е удвоил за последните 15 години, подчертава ръководителят на проучването Кирстин Зайдлер. Основните причини са ръстът на броя на велосипедите като цяло, както и нарастващият дял на по-възрастните им водачи. „Доскоро един на всеки седем души, претърпели ПТП с велосипед, е бил на възраст над 66 години, а сега вече е един на всеки пет“, казва Зайдлер, и подчертава, че колоездачите на повече годинки реагират по-бавно, губят равновесие по-бързо и, разбира се, са по-податливи на травми от по-младите.
Все повече възрастни велосипедисти по пътищата
Ако карате велосипед с батерия, има по-голям риск да получите сериозни травми поради по-високата скорост и по-високото тегло, отколкото при велосипед без електрическо подпомагане. Почти две трети от пострадалите велосипедисти признават в проучването на UDV, че техният стил на каране също бил допринесъл за инцидента. А по данни полицията приблизително един на всеки трима колоездачи, паднали без чужда помощ, се движел твърде бързо.
Рязкото спиране и липсата на концентрация също се нареждат сред основните причини за инциденти. Според проучването алкохолът бил виновник във всяка 25-а „соло“ катастрофа и дори във всяка шеста от регистрираните от полицията.
По-нисък риск от инциденти на велосипедни алеи
Експертите са единодушни, че на велосипедните алеи рискът от инциденти бил значително по-малък, особено когато са разчистени от листа и сняг през есенно-зимния сезон. Разбира се, каската повишава значително нивото на защита, а за по-бързите 2-колесни с батерия експертите препоръчват да се насочите към версия с ABS (да, има я и при велосипедите!).
За целите на проучването анализаторите са изследвали около 8000 „соло“ произшествия с велосипеди в пет федерални провинции, последствията на почти 1500 „соло“ катастрофи и са анкетирали онлайн над 1500 пострадали.