2023
Японските и корейските автомобилни производители имаха нужда от десетилетия, за да завоюват по-значителен пазарен дял на Стария континент. Дали китайците ще успеят да се наложат по-бързо благодарение на напредъка в сферата на електрическата мобилност? Засега изглежда, че предразсъдъците към моделите от Поднебесната империя изобщо не са толкова големи.
Бихте ли си купили автомобил от Китай? За все повече потребители на автомобили в Германия отговорът на този въпрос е положителен. Почти една трета (30 процента) от общо 1055 мъже и жени, анкетирани от портала за сравнение на автомобили Carwow, изразяват готовност да си купят МПС от Китай. И все пак – 70 процента от анкетираните тотално отричат подобен вариант за себе си. При същата анкета на Carwow, но проведена сред британци, негативно настроените са дори повече – 71 процента.
Китайските машини са добра алтернатива, особено електромобилите
Така се оказва, че доверието в китайските превозни средства е станало по-голямо. „Въпреки това китайските автомобилни производители, които искат да навлязат на германския пазар, трябва да привлекат също и нови водачи. Проблемът при тях основно е липсата на разпознаваемост на бранда, отделно трябва да се промени и възприятието на обществото относно качеството на техните продукти“, казва ръководителят на Carwow Филип Зайлер фон Аменде, цитиран от Focus.
Китай е диктатура, генерира най-големия дял от всички глобални емисии на въглероден диоксид и в същото време държи Запада в тежка суровинна зависимост: тези фактори обаче не играят роля при избора на автомобил. Именно това разкриват и резултатите от проучването: „За 19% от германците и за 27% от британците произходът на автомобила е много важен фактор, а за 40% и 39% – значим, но не и от първостепенно значение. От друга страна, 41% от германците и 34% от британците не се интересуват от коя държава идва даден автомобил“, допълва представителят на Carwow.
Китайските производители на автомобили, които представят своите предимно електрически модели пред света на автомобилното изложение в Шанхай (18-27 aприл), искат да атакуват Европа. Дали поради огромни пропуски в качеството и безопасността, дали поради липса на адекватно съотношение „цена-качество“ на първо време този план не проработи. Това доказаха опитите с марки като Landwind, Brilliance и Borgward. Сега обаче шансовете на азиатците да се наложат изглеждат значително по-добри.
И докато Китай опипва почвата на запад, ситуацията за германските марки в Поднебесната империя, изглежда, се влошава. „През 2022 г. германските автомобилни производители загубиха значителен дял, въпреки че като цяло продажбите на автомобили се вдигнаха с 9,7 процента. Големият победител е BYD, чиито реализации са нараснали с близо 150 процента. Така BYD стана вторият по големина автомобилен производител в Китай след Volkswagen Group. През първото тримесечие на 2023 г. BYD отново увеличи продажбите си до 552 076 автомобила – с 90 процента спрямо същия период на предходната година, докато германските производители – както и целият пазар – регистрираха спад“, казва професор Щефан Брацел от Center of Automotive Management.
Причините за всичко това са многостранни. Според много клиенти при електромобилите и Plug-in хибридите китайците просто предлагат по-модерни технологии на по-изгодна цена от VW, Audi и компания. Освен това при германските марки се наблюдават недостатъци на инфотейнмънт системите. Трети фактор е патриотизмът на самите китайци, който бива сериозно стимулиран от сегашното правителство – поради което западните автомобили загубиха ключовата си роля като символ на статус.