2025
Процентът на неиздържалите „листовките“ на изпит за шофьорска книжка в Германия остава висок и през 2024 г. Разберете причините!
Процентът на скъсаните на теоретичния изпит за шофьорска книжка в Германия остава на високо ниво – което се оформя като трайна тенденция.
Както съобщава dpa, позовавайки се на данни от TÜV, 45 процента са неиздържалите изпита през миналата година. През 2023 г. делът им беше дори 46%. Преди 10 години нещата изглеждаха различно, като през 2015 г. процентът на „скъсаните“ беше „само“ 35.
Нови рекордни стойности
Освен това са постигнати нови рекордни показатели: 1,59 милиона теоретични изпита са направени в цялата страна за категории B и B17 (шофьорска книжка за 17-годишни), а това е повече от когато и да било, обясняват от TÜV.
Теоретичните изпити за всички категории СУМПС също постигнаха нов рекорд: през 2024 г. за първи път са проведени повече от два милиона изпита, което маркира леко увеличение, с 1,7 процента. 41 процента са скъсаните, година по-рано са били 42 процента.
Много се дънят повече от веднъж
„Актуалната статистика показва, че нерядко кандидатите се провалят повече от веднъж“, коментират от TÜV: на два от пет теоретични изпита бъдещите водачи се явяват за втори път. „Всеки неуспешен опит увеличава психическото бреме върху засегнатите и води до допълнителни разходи“, подчертава Ричард Гьобелт, ръководител на отдел „Автомобили и мобилност“ към TÜV.
Проблемът е, че в Германия нямат фиксирани ставки на цените, всяка автошкола може сама да определя колко да струват часовете по кормуване или за теоретичната подготовка – ето защо цените се различават в голяма степен.
Скъпо удоволствие
Ако искате да изкарате шофьорска книжка в Германия, така или иначе ще трябва да се „бръкнете“ доста. Според ADAC разходите за това удоволствие са между 2500 и 4400 евро (ок. 5-9 хил. лева). И разбира се, за тези, които не успяват да си вземат изпита от първия път, излиза по-скъпо.
Но има и добра новина: колкото по-често се повтарят изпитите, толкова по-голям е шансът за успех. От трети опит 91 процента от кандидатите издържат теоретичния изпит, а от четвъртия – 96 процента.
На практическия изпит минават значително повече кандидати. Както и в предишни години, 37 процента от кандидатите за категория B се провалят. За всички категории от общо 1,8 милиона шофьорски изпита процентът на провали е 41. През 2023 г. той е бил 42.
Какво би помогнало?
Какво може да се направи, за да се противодейства на негативната тенденция? За да се намали процентът на скъсаните, от TÜV призовават за електронни проверки на напредъка при обучението в автошколите. Това ще гарантира, че курсистите ще отиват изпит „едва когато могат да докажат, че са достатъчно подготвени“, казва Гьобел.