Вратите тип „ножици“: икона на италианското автомобилостроене

1601
2023

Често вратите тип „ножици“ се бъркат с летящите. Отварящите се напред и нагоре „ножици“ се залостват на предната А-колона, близо до калниците. Когато са в отворена позиция, обичайно се задържат от газов амортисьор. За пионер, въвел за първи път този нестандартен тип врати в света на автомобилите, се счита Carabo (горе), произведен от Alfa Romeo шоукар за Парижкия автосалон през 1968 г. Разработката е на италианския дизайнер Марчело Гандини, който през 70-те години на миналия век редом с легендарния Джорджето Джуджаро (автор на VW Golf през 1973 г. и по-късно на DMC-12) се превръща в икона на италианското автомобилостроене.

Countach LP400
На въпроса, защо култовият Lamborghini Countach (изговаря се „Кунташ“) от 1974 г. е оборудван с врати „ножици“, дизайнерът му Гандини дава доста изненадващ отговор. Според него изборът на това нестандартно решение съвсем не е продиктуван от стремеж към екстравагантност, а най-вече от желанието за повече практичност при използване на автомобила в ежедневието: като всеки друг модел на Lamborghini безспорно гениалният като дизайн Countach също разполага само с малко, силно ограничено като видимост задно стъкло, което сериозно затруднява маневрирането на заден ход. Ако искате да паркирате на заден ход, трябва да имате доста късмет! Но щом отворите широките порти, според Гандини на вас като водач вече ще се отвори широка перспектива назад.

При маневриране шофьорът просто трябва да подаде тялото си навън през отворените врати. По този начин бижуто вече може да се паркира безгрижно и в по-тесни паркоместа. А за да слезете от совалката на четири колела, вече няма да ви трябва толкова много свободно пространство около колата. Все пак вратите ви се отварят нагоре, а не настрани! В днешно време производителите за съжаление залагат на по-скучни решения относно паркирането, например парктроници и камери за обратно виждане.

Renault Twizy
Клиентите на Twizy определено не са много. Дали тези малко на брой собственици нещо са се заблудили? Едва ли! Тази симпатична количка всъщност не е истински автомобил. Не претендира и да бъде. Twizy е по-скоро нещо като ATV, което във версията с 5 к.с. може да се управлява дори от водачи, навършили 16-годишна възраст. Има и версия с 18 к.с., за която вече е необходима шофьорска книжка. Трикът на Renault спестява на фирмата краштестове и редица разрешителни. Easy-Twizy е абсолютен екзистенциалист: без вредни емисии, без излишно големи врати, без странични прозорци, без ABS, без ESP, без отопление – на практика без всичко.

Електрическото возило обаче има своите предимства: тъй като търкалящият се електрически стол няма стартер, алтернатор, ауспух и ангренажен ремък, всички тези неща не могат и да се развалят. Освен това за Twizy почти не се плащат данъци. Няма скъпи износващи се части. Именно това прави модела на Renault още по-интересен. Рекуперацията предотвратява прекомерното износване на спирачките. За щастие, тъй като задните дискове са доста скъпи. Задните гуми се износват бързо, а при студено време електрическият педал заяжда. Но въпреки това дори употребявано, това едногодишно електромобилче е много интелигентен избор.

Bugatti EB110
През 1987 г. финансистът Романо Артиоли придобива правата върху името Bugatti, като две години по-късно основава компанията Bugatti Automobili. Първият продукт на фирмата е моделът Bugatti EB 110 с дизайн на легендарния Марчело Гандини, анонсиран като технически най-напредналия спортен модел на всички времена. Официалното му представяне на 15 септември 1991 г. съвпада със 110-ия юбилей на Еторе Бугати, с което за първи път от 1956 г. автомобил отново носи неговото име.

Цената му по това време е 690 000 западногермански марки, като включва необичайна клауза в договора: след три години всички части, подлежащи на износване, ще бъдат сменени от производителя без доплащане. В серийното оборудване са включени ABS, климатик, електрическа настройка на подлакътниците, стереоуредба от Nakamichi, както и инфрачервено централно заключване. Клиентите на автомобила са предимно известни личности, сред тях пилотът от Формула 1 Михаел Шумахер.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин