Вратите, склонни към самоубийство

2301
2023

„Самоубийствените“ врати, известни също и като портални, се прикрепят на В-колоната (предните) и на C-колоната (задните). За разлика от конвенционалните врати в този случай платната се отварят срещуположно. Особено при превозните средства от първата половина на миналия век се използва тази концепция, наричана първоначално на английски Coach Doors. По онова време каретата и файтоните с конски впряг били все още най-разпространеното средство за транспорт. Логично било дизайнерите на първите автомобили да се инспирират от разпространените дотогава концепции за вратите. По този начин възникват изкопираните от файтоните Coach Doors. Когато в процеса на техническия напредък автомобилите започнали да се движат все по-бързо, сериозно нараснал броят на инцидентите с този тип врати. Когато заради технически дефект подобна врата се отвори по време на движение или пък поради недоглеждане на шофьора не са били плътно заключени, въздушното течение рязко ги отваря и разкрива докрай. Немалко водачи в такъв случай се опитвали да ги задържат с ръка, вследствие на което буквално били изхвърляни от купето, изтеглени от силното въздушно течение. Поради тази причина на жаргон вратите били кръстени „за самоубийци“.

Lincoln Continental

Ако искате да видите врати за самоубийци от ново време, то най-популярният пример може би е четвъртото поколение Lincoln Continental от 1961 г. Особеността тук са предните врати, които са закачени на А-колоната, както при съвременните автомобили. Задните обаче се отварят срещуположно. В днешно време не е маркетингово издържано да се правят аналогии с файтони и конски впряг, поради което дизайнерите говорят вече за „портални врати“.

Lincoln Continental (1961)

По случай 80-ия юбилей на Continental през 2019 г. Lincoln пусна на пазара ограничена серия до 80 екземпляра (на заглавната снимка) от специалното си издание, посветено на прочутия модел със самоубийствените врати. Предвидени са за продажба само в САЩ и Китай. Автомобилът се задвижва от V6 битурбо двигател с 406 к.с. За нужния комфорт се грижи адаптивно окачване, а за дискретността – стъкла, които могат да бъдат затъмнени с натискане на бутон. За четири седмици всичките бройки на юбилейния Lincoln Continental са разпродадени: по 200 000 лева всяка.

BMW i3

BMW i3

От 2013 г. BMW i3 жужи по пътищата, като през 2018 г. получи фейслифт. По отношение на вратите концепцията напомня за тази при Lincoln Continental. Единствената разлика: конструкцията за качване на втория ред само с много желание и фантазия може да бъде наречена врата. Отварянето й е възможно единствено в координация с предната. Става дума по-скоро за подпомагане на качването на пасажерите в задната част на купето. При автомобили като i3 BMW слага основен акцент върху устойчивостта. Баварците изработват каросерията от изкуствени материали, подсилени с фибростъкло, а части на окачването – от алуминий. Отработени батерии заводът на BMW в Лайпциг използва за съхранение на електричеството, доставяно от собствените ветрогенератори.

Opel Meriva

Opel Meriva, Mazda MX-30, Fiat 500e

Има и други производители, които през годините кокетират със срещуположно отварящи се врати. През 2010 г. Opel ги поставя на своя компактен ван Meriva, Mazda през 2003 г. при RX-8 и актуални електрически SUV MX-30. Италианците от Fiat пък решават да дарят на първия си изцяло електрически автомобил Fiat 500e именно портални врати. Първоначално същите са били предвидени и за изцяло електрическото Porsche Taycan, но идеята остава на ниво концепция и не стига до серийното производство.

Mazda MX-30
Fiat 500e

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин