Войната: новият удар за автомобилната индустрия след COVID-19 и чиповете

2502
2022

Както всяка война, и тази между Русия и Украйна ще има последици върху икономиката. А за автомобилната индустрия това вероятно ще бъде третият голям удар след пандемията с COVID-19 и кризата с чиповете. От една страна, Русия може да попречи на автомобилната индустрия, ако спре износа на суровини. От друга страна, военното положение ще намали приходите на автомобилните транснационални корпорации с производствени мощности в ръководената от Владимир Путин държава. В Украйна автомобилното производство е значително по-слабо застъпено, като през последните няколко години в тази страна са произвеждани само по няколко хиляди автомобила годишно.

Заплахата с доставките на суровини

Като един от водещите доставчици на суровини за производство Русия би могла да се окаже сериозна спънка за автомобилното производство. Като третия най-голям доставчик на никел в света, огромната държава би могла да повлияе негативно на производството на електромобили, в чиито батерии се съдържа този метал. Аналогичен е случаят с паладия, използван в катализаторите на конвенционалните автомобили – при него Русия задоволява 40% от нуждите на планетата. А с избухването на войната цените на този материал рязко се вдигнаха.

Русия обаче далеч не е просто доставчик на суровини – годишно тя произвежда над 1 млн. автомобила, като значителна част от тях са предназначени за износ. При наложени икономически санкции от Запада Путин би могъл да намали експорта или да го спре, което би „ударило“ автомобилните производители, както и клиентите.

В Украйна и Русия оперират много доставчици на автомобилната индустрия, които изпращат компоненти към други части на света. „Последствията за компаниите и техните служители в момента не могат да бъдат конкретизирани“, казва Хилдегард Мюлер, президентът на VDA, дружеството на германската автомобилна индустрия.

И докато Украйна не се оказва особен важен пазар за автомобилната индустрия, Русия дълго време беше разглеждана като ключов за бъдещето на бранша. През 2012 с 2,8 млн. продадени автомобила тя дори се доближи до Германия по реализации. За 2021 обаче продажбите на леки и лекотоварни автомобили в Русия са се свили до 1,67 млн. – стойност, която я поставя на осмо място в света, пред Франция и Великобритания.

За 2021 водещи по продажби в Русия са били Hyundai-KIA (380 000), Aвтоваз (Lада) с 351 000 и Алиансът Renault-Nissan-Mitsubishi (212 000). Именно приходите на последния гигант биха могли да бъдат повлияяни най-сериозно от ситуацията, тъй като Renault държи две трети от дяловете в новосформирания Lada Auto Holding.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин