2022
Водородът като зелено гориво? В момента този тип задвижване е в хомеопатични дози при леките автомобили (с горивни клетки) – но при лекотоварните би могъл да се превърне в реална алтернатива. Все повече и повече производители разработват нови агрегати с гориво летливия газ. Такъв е и случаят с италианското подразделение за разработки на белгийската Punch Group, наречено Punch Hydrocells.
Инженерите на фирмата планират да модифицират двигател на GM до 2024 г. и да го подготвят за бъдеще без дизел. Става въпрос за 6,6-литровия Duramax V8. Първоначално обаче двигателят ще се използва само в лодки, а на по-късен етап е възможно да намери приложение също и в бусове. Показателите на агрегата все още не са известни.
Големите бутилки не позволяват употребата на двигателя при леки автомобили
И ако с нетърпение очаквате водороден V8 за леки автомобили, ще останете разочаровани. Punch не планира да използва агрегата за по-малки автомобили – защото при тях не би имало място за големите водородни бутилки.
Не е изненадващо, че Punch Hydrocells работи върху двигател на General Motors. През 2020 г. италианското подразделение на Punch Group придоби комплекс за разработка от GM, а с него и правата за произоводство на дизела Duramax V8 за всички пазари извън САЩ.

Не е изненадващо, че производителите в сектора на лекотоварните автомобили все повече залагат на транформацията на дизелови агрегати на водород. Готови дизелови двигатели могат да бъдат трансформирани за работа на водород без много усилия. Преди всичко трябва да бъдат преработени буталата и турбокомпресорите, но също така и запалителната система.
Още през 2021 г. базираният в германския град Кьолн производител на двигатели Deutz обяви проекта си за водороден двигател, който трябва да бъде готов през 2024 г. и който ще бъде трансформиран с ноу-хау от start-up компанията Keyou. Други производители също работят върху решения за модификации с цел устойчива експлоатация на лекотоварните автомобили в бъдеще.