ПО ГЕРМАНСКИТЕ ПЪТИЩА ЦЪКА ДЕМОГРАФСКА БОМБА НА ВРЕМЕТО. Всеки пети притежател на свидетелство за управление на МПС е в пенсионна възраст. А броят на тези, които са на възраст над 65 години, расте главоломно: към момента те са 17 милиона, а през 2030 г. ще бъдат 22 милиона. Още по-драматично е положението при 80-годишните водачи на автомобили, чийто брой дотогава ще се утрои. Именно те се считат за групата с най-много дефицити и често предизвикват пътни произшествия заради влошените си реакции и преценка. Затова лекарите настояват те да бъдат преглеждани редовно.
Дали, кога и от каква възраст ще бъде въведен медицински преглед за установяване на годността на възрастните шофьори – към този момент това не е известно. Юристите виждат в това правна дискриминация, а политиците не искат да настроят срещу себе си тази група избиратели. Освен това според експертите задължителните медицински прегледи като във Финландия, Дания или Швейцария могат само до известна степен да подобрят транспортната безопасност. Например в Дания е предвидено при лоши резултати на медицинските прегледи шофьорските книжки на възрастните да бъдат отнемани. След това обаче те се качват на велосипеди и отново предизвикват произшествия.
С медицински прегледи обаче би бил предотвратен и смъртният случай в град Есен, при който 81-годишен водач на автомобил прегази пресичаща пешеходка при завой. Той се връщал от спортни занимания и изведнъж му прилошало и загубил съзнание. Експертизата доказала, че възрастният мъж има сърдечни проблеми. „Необходимо ли е да се отнема превантивно правото на шофиране на хора, които имат сърдечни проблеми?“, пита Зигфрид Брокман, изследовател на тема пътни произшествия.
Според едно швейцарско изследване вероятността да предизвикате пътно произшествие след 75-годишна възраст е близо 80 процента по-голяма в сравнение със средностатистическия водач. А при шофьорите над 80-годишна възраст рискът е тройно по-голям, следван от този при водачите на възраст от 18 до 24 години. При сложни транспортни ситуации, най-вече на натоварени кръстовища и навлизане от път без предимство възрастните водачи не преценяват добре ситуацията. Затова изследователят на пътни произшествия настоява за стандартизирано наблюдаване на поведението зад волана от психолози и инструктори по шофиране. Де факто това означава въвеждането на втори изпит за свидетелство за управление на МПС.
Федералният министър на транспорта на Германия Александер Добринд е против тестовете на възрастните водачи. През септември в Германия предстоят избори…
ИЗВОД
Поведението зад волана на възрастните шофьори трябва да бъде преценявано от психолози и инструктори по шофиране.