2023
ЛИСТАТА НЕ ПАДАТ доброволно от дърветата – не, те се крепят на клоните. За да паднат, не им трябва лек повей, а силен вятър. Както този днес например. Забравена от Бога местност някъде около Волфсбург. Наоколо има много дървета. Когато приключваме с даването на газ, хората от почистващата фирма биха могли да дойдат и да събират шумата. Предупреждение за буря над Волфсбург, а причината са две мощни комбита на VW. Нека го кажем така: Golf Variant не звучи като буря и гръмотевици. Можете да ми вярвате, тъй като навремето, в средата на 90-те години, ние – всички на по двадесет и малко – пътувах-ме в планината с Golf комби и надпис „Bon Jovi“ със 75 к.с. Нямаше нищо бурно, дори напротив, почти бяхме препятствие на пътя. Днес обаче има предупреждение за буря.


И ако не бяхме чули зеления Golf 3 да идва, а само го бяхме видели, щяхме спонтанно да се сетим за онзи 1,6-литров мотор със 75 к.с. Той не е препятствие на пътя, а като VR6 разполага с 2,9-литров агрегат, 190 к.с. и двойно задвижване с името syncro. Да, VW поставяше 6-цилиндрови мотори на Golf. Това, че Ларс Кицман (29) и Марио Випер (31) минаваха точно днес и точно тук със своя VR6, разбира се, не е случайност, а плод на дълго търсене. Искахме да срещнем новото мощно комби с негов далечен предшественик, тоест Golf 8 R и Golf 3 VR6. Във VW притежават такъв представител със 190 к.с., но не и като комби. Започна търсене и накрая Ларс и Марио се обадиха: „Имаме такова и дори не предполагахме какво съкровище сме си купили.“ Преди да потеглим, Ларс разказва историята си: „Имам Golf 2 Fire and Ice и исках да го преработя във VR6, затова търсех подходящ двигател.“ Механикът открива такъв, но разполагащата със 190 к.с. машина с пробег от 259 000 километра е монтирана в зелен Golf Variant. „Чух двигателя, той работеше супер, споразумяхме се за 2900 лева.“ Вечерта Ларс започва да търси в интернет и разбира какво всъщност си е купил. Истинска рядкост!

Междувременно Ларс заедно с още 70 души е във фейсбук групата Golf VR6 Variant: „Според мен има около 100 такива Golf-а.“ Все пак цената им през 1994 г. за ниво на оборудване Highline не е малка – 50 610 германски марки. Личи си и до днес. Кожени тапицерии на седалките, електрически стъклоповдигачи в тапицериите на вратите, радиокасетофон и CD ченджър, автоматична климатична инсталация. Скоростният лост за 5-степенната трансмисия е като в онзи Golf със 75 к.с. Ларс освобождава шофьорското място, 2900 лева са предвидим риск, а при първото натискане на педала на газта Golf-ът звучи толкова култивирано, толкова добре възпитано, че инженерите му сигурно биха се гордели и до днес с работата си. Когато го вкараш в обороти, трябва да държиш стрелката на оборотомера на 1 часа – тласъкът идва чак при 4000 оборота. 245 Нм максимален въртящ момент са доста за онова време – 16V е със само 180. А днес се усеща така, сякаш Ларс е закачил отзад за VR6 трите сандъка с части за Corrado, които е купил неотдавна. VR6, дивият звяр?


Продължете на следващата страница