Вместо хидравлични – автомобилните спирачки стават електрически

2811
2023

ЕЛЕКТРИФИЦИРАНЕТО НА АВТОМОБИЛА не се ограничава само до електромотора, както показва доставчикът ZF Friedrichshafen: фирмата, разработваща основополагащи технологии, представи прогресивна спирачна система, която работи изцяло без хидравлика.  Необходимото налягане за забавяне на колелата при системата „Brake-by-Wire“ се произвежда от малки електромотори, които се намират директно в спирачния апарат. При дисковите спирачки те заменят класическата хидравлична спирачна система, в която циркулираща течност, подпомагана от сервопомпи, създава необходимото налягане. При системата Brake-by-­Wire спирачният импулс бива предаван чрез електрически кабел („by Wire“). По този начин отпада спирачната течност заедно с цилиндрите и сервопомпата. Няма и хидравлично усилване на спирачното действие. Техниката е подходяща както за електромобили, така и за такива с двигатели с вътрешно горене. Предимствата спрямо хидравличната система: електромоторите, наречени актуатори, захапват по-здраво. При автоматизирано спиране от скорост 100 км/ч спирачката Brake-byWire скъсява спирачния път с около 9 метра. Това е установено от ZF по време на тестове. Освен това електромобилите могат да достигнат до 17 процента по-голям пробег благодарение на по-доброто рекупериране на спирачната енергия. Очаква се от 2027 г. системата Brake-byWire да бъде на пазара. „В началото на следващото десетилетие ще се появят и първите серийни автомобили с тази система “, съобщи говорител на ZF. В момента се разработват проекти с редица автомобилни производители, но ZF не дава подробности. Засега разработката е само за дискови спирачки.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин