Влюбен в провала

Гюнтер Шиле обича Edsel, едно от най-големите недоразумения на американската автомобилна индустрия. В неговия гараж важни са характерът и автомобилната история

1901
2016

ВЕРОЯТНО ПОЗНАВАТЕ ТОЗИ ЧОВЕК. Без шапка и слънчеви очила, със зелена униформа. В качеството си на един от главните експерти по качеството на DEKRA Гюнтер Шиле (58) проверява автомобилите от продължителните тестове на AUTO BILD. Неговата работа е да бъде абсолютно прецизен след края на всеки тест (100 000 километра), когато колата бива разглобена. Шиле документира разглобяването и оценява износването на всички съставни части. Автомобилната индустрия се бои от този човек, който разпознава повредите в двигателя още преди да са се случили. Нещо, което никой не предполага: при личните си автомобили експертът въобще не се интересува от неравни фуги. Гюнтер Шиле обича Edsel – най-трагичния американски автомобил. „Човек трябва да е малко луд“, казва човекът с V8 класиките.

Teletouch автоматична трансмисия с бутони в неподвижната главина на волана

Teletouch автоматична трансмисия с бутони в неподвижната главина на волана

Всичко започва така: през 1972 г. той постъпва на работа в Porsche в Щутгарт, завършва обучение като механик и остава там до 1992 г. Първоначално работел в отдела за самолетни двигатели, а после и в този за разработка на мотори. „По-късно си поръчвах всяка година по едно 911 и го продавах с печалба като автомобил на възраст под една година. Беше супер, но след време се отегчих“, разказва Шиле. След време попада в плен на „американците“. „Иска ми се да бях живял през 50-те години в Щатите“, казва експертът. Преди 13 години си купува първия „американец“ – Ford Mustang Convertible от 1965 г. Приятно начало, но Гюнтер се влюбва в автомобил, който се среща по-рядко и „който обичаш или мразиш“. Edsel се произвежда само в три поколения – краят идва през 1960 г. „Американците са смятали, че вертикалната решетка на радиатора изглежда като вагина“, казва Гюнтер Шиле. „Е добре, може би. С много фантазия.“ Не само сексистката форма обаче е причина за неуспеха на Edsel. По онова време икономиката на Щатите е в рецесия. Моделът носи загуба от два милиарда на концерна.

 Ако някой от трите Edsel се развали, Гюнтер го поправя сам. Той заявява, че автомобилите не се чупят толкова често, колкото подигравателно смятат повечето хора


Ако някой от трите Edsel се развали, Гюнтер го поправя сам. Той заявява, че автомобилите не се чупят толкова често, колкото подигравателно смятат повечето хора

„Трябва да си малко луд, това е ясно. Но ми харесва“ – Гюнтер Шиле за своята „авантюра“ с „американците“

В действителност Edsel не е лош автомобил. Е, доста уютен и много лаком, както и сравнително скъп. Но дали това е достатъчно, за да бъде определен като най-големия провал в автомобилната история? В действителност Edsel е жертва на маркетинговата си кампания. Never before a car like it – „автомобил като нито един преди това“ – се хвалят създателите. Клиентите очакват кола с автоматични скорости и са разочаровани от солидния модел от горния среден клас, един на практика Mercury със странно име – Edsel, сина на Хенри Форд. „Пресата е унищожителна и съсипва Edsel“, обяснява Шиле, който обича аутсайдерите. Иначе той е безпощаден в работата си в сравнение с недостатъците на „американеца“ от 60-те години.

На кого му трябва маса и телевизор? Човекът от DEKRA има други приоритети – култ към 50-те години

На кого му трябва маса и телевизор? Човекът от DEKRA има други приоритети – култ към 50-те години

За Гюнтер Шиле

Нищо не убягва на зоркото око на Гюнтер Шиле. Експертът на DEKRA от години извършва проверката след разглобяването на автомобилите от продължителните тестове на AUTO BILD. Той открива всяка повреда – от появила се ръжда по носачите или наслагвания по цилиндровата глава. В частния си живот освен Edsel Шиле кара Mustang GT 390, Shelby GT 500 и Chevrolet HHR.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин