2017
Най-после! Tesla представи в Калифорния своя дългоочакван седлови влекач на ток. Машината е наречена просто Tesla Semi (от Semi Truck – английското наименование на седлови влекач). Влекачът на Tesla е призван да внесе революция в транспортния бранш – защото е по-бърз, по-изгоден и по-сигурен от конвенционалните машини за превози на дълги разстояния. На официалната презентация на електрическия камион основателят на Tesla Илън Мъск обеща, че клиентите, поръчали машината сега, ще я получат най-късно през 2019. Въпреки това американската компания извърши действия, които събудиха съмнения у много хора съмнения за успеха на проекта – първо, защото представянето на влекача беше отлагано два пъти, и второ – защото Tesla имаше проблеми с производството на най-масовия си Model 3.
Но какво точно може екологичният „товарач“? Той има четири независими задвижващи агрегата на задните ос. Подобно на електромобилите на Tesla, и влекачът (без скоростна кутия и диференциал) ще ускорява като стрела – дръжте се – за 5 сек от 0 до 60 мили (96 км/ч). Та това са показатели, достойни за спортен автомобил! Натоварен догоре с 30 тона, влекачът ще прави същото упражнение за 20 секунди. ОК, подобна динамика не е нужна по всяко време – но замислете се колко хубаво би било, ако не трябва да чакатe цяла вечност, както сме свикнали, когато ТИР-овете се задминават по магистралите? Максималната скорост ще бъде 104 км/ч – при наклон до 5%. За превъзходните постижения допринася и футуристичният аеродинамичен дизайн.
От Tesla са обърнали сериозно внимание и на сигурността – Tesla Semi серийно е оборудван със система за автоматично спиране, асистент за следене на лентата и предупреждение за сблъсък. Към момента Мъск не дава информация за евентуални автономни функции. Предното стъкло ще бъде ултраздраво и според шефа на компанията щяло да издържи дори на ядрена експлозия. И това далеч не е маловажно, тъй като камион със счупено стъкло не е разрешено да се движи.
https://youtu.be/nONx_dgr55I
В зависимост от избраните батерии пробегът с едно зареждане ще бъде между 480 и 800 км, значително повече, отколкото много анализатори очакваха. Мъск не разкри подробности за самите батерии, но обеща пускането на т.нар. точки за зареждане Megacharger. По данни на Tesla разходът на енергия е под 2 кВтч на миля (ок. 1,6 км). Само за 30 минути може да бъде направено зареждане, което да осигури изминаване на до 640 км. Средно камионът трябва да генерира икономии от около 200 000 долара годишно, като ще изминава миля само за 1,26 долара (според Tesla с дизелов камион същото разстояние струва 1,51 долара). При шофиране в конвой цената трябва да падне дори до 0,85 долара на миля.
Кокпитът на Tesla Semi няма нищо общо с този при конвенционалните камиони. Водачът е позициониран в центъра на кабината, а от двете му страни са разположени два големи тъчскрийна. Видимостта във всички посоки е прекрасна – и опасният „мъртъв“ ъгъл е елиминиран в сериозна степен. „Морето“ от превключватели остава в миналото.