Високите цени на електроенергията – препъникамък за налагането на електромобилите

2202
2024

Твърде скъпо ли излиза електрическата мобилност? Експертите критикуват високите цени на тока от зарядните станции и призовават за намаляването им

Според специалисти от бранша сегашните цени на електроенергията по обществените зарядни станции за електрически автомобили могат да „спънат“ налагането на електрическата мобилност. В интервю пред „Augsburger Allgemeine“ Щефан Брацел, автомобилен експерт и ръководител на Center of Automotive Management в Бергиш Гладбах, говори за значението на инфраструктурата за зареждане при развитието на електрическата мобилност. Той подчертава, че освен характеристиките и наличието на станции, много важна роля играели и разходите за зареждане.

Брацел отбелязва, че въпреки падащите изкупни цени на електроенергията, много оператори на зарядни станции не сваляли таксите за крайни клиенти. Експертът посочва, че средната цена на операторите и доставчиците в Германия била 55 до 60 цента за киловатчас, което според него е твърде високо. За да бъде редовното зареждане в градовете рентабилно, цената на киловатчас би трябвало да падне под 40 цента. В противен случай разходите за зареждане на електрически автомобили може да надвишат експлоатационните разходи при съвременните дизелови автомобили.

Той обаче подчертава, че Tesla била изключение – защото в Supercharger-мрежата си вече е намалила цените няколко пъти.

Волф-Петер Шил, транспортен експерт в Германския институт за икономически изследвания (DIW), подозира, че е възможно някои доставчици да са използвали кризата с цените на електроенергията от 2022 г., за да вдигнат своите цени за постоянно. Шил обаче посочва, че не е ясно дали тарифите за зареждане винаги са покривали разходите преди кризата.

Германецът подчертава, че е под въпрос дали сегашните цени наистина са прекомерно високи в сравнение с общите разходи за доставка на електроенергия до обществените зарядни станции. Той обаче предупреждава, че високите разходи и липсата на прозрачност при формирането на тарифите биха могли да противодействат на политическата цел за насърчаване на прехода към електрическа мобилност.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин