2024
Като част от оптималната си подготовка за рали Дакар 2024 Audi внесе важни технически подобрения при RS Q e-tron
От 5 до 19 януари 2024 г. Audi за трети път ще участва в най-тежкото пустинно рали в света със своя хибриден офроуд болид (с 2-литров 4-цилиндров турбодвигател, чиято енергия бива конвертирана в ток, и с електромотори на всяка ос ).
„Нашите пилоти и навигатори демонстрираха на какво принципно е способно RS Q e-tron, като постигнаха шест етапни победи и 22 класирания в челната тройка след края на деня в рали Дакар от 2022 г. насам“, казва директорът на Audi Sport Ролф Михл. „Сега трябва да демонстрираме постоянство, за да можем да се борим за челни позиции.“
Audi анализира внимателно своите участия, идентифицира слаби места и си поставя точни приоритети за усъвършенстване на автомобила. Д-р Леонардо Паскали, новият технически ръководител на проекта, и неговият екип за развитие се фокусират върху пет области по автомобила от началото на лятото.
Безопасност: постигане на доста по-високо ниво
Инцидентите на Стефан Петерхансел и Карлос Сайнц на рали Дакар принудиха Audi да вдигне още повече нивото на безопасност. „Нашата цел беше да намалим максимално вертикалното ускорение при приземяване след големи скокове“, обяснява д-р Леонардо Паскали. Посредством усъвършенстване на пружини, амортисьори и ограничители по окачването, инженерите са подобрили разпределението на част от натоварването във времето. Това позволява оптимален контрол на платформата, което е изключително важно за цялостното представяне на автомобила.

Новите пълнежи от пяна в седалките също имат важен принос. Те оптимизират разпределянето на напрежението върху пилота и навигатора за по-дълъг период от време и по този начин намаляват пиковите натоварвания. Инженерите по разработката отделят специално внимание върху устойчивостта на материалите и геометрията на компонентите от дунапрен и също така взимат под внимание влиянието на температурата в кокпита върху твърдостта на дунапрените.
Хората от Audi Sport подобряват и защитата за екипажа след „тежко“ кацане на предницата –например като при втория инцидент на Карлос Сайнц през 2023 г. Т.нар. CFK-Crashbox в предната част на автомобила вече е удължен, но без да се намалява ъгълът на атака, който е изключително важен при офроуд. Сега вече Crashbox-ът абсорбира енергията от подобни удари по-добре от преди.
Надеждност: интелигентни детайли за по-добро цялостно представяне
Audi RS Q e-tron е изключително надежден състезателен автомобил дори и в най-тежки условия: и трите автомобила на тима финишираха успешно при първото си участие на Дакар през 2022 г. През 2023 г. две от общо трите машини не успяха да завършат, но не поради технически проблеми, а заради катастрофи. Тъй като изключително сложната задвижваща система е усъвършенствана из основи, сега Audi Sport има възможност да се концентрира върху детайлите, за да постигне още по-високо ниво на надеждност.

Досега камъни влизаха между главината, спирачния диск и шенкела. Понякога тези камъчета причиняваха сериозни щети – и се налагаше гумите да бъде сменяни неколкократно. Новите крепежни елементи за носачите отварят по-голямо пространство, което позволява на камъните да бъдат изхвърляни по-лесно. В същото време Audi Sport вече използва и по-здрави джанти. А BF Goodrich, доставчикът на гумите, се е погрижил бордовете им да станат по-яки.
Комфорт: по-добра изолация за по-висока концентрация
Audi разчита на изключително опитни и добре „обиграни“ двойки пилот-навигатор. За да улеснят напрегнатата им работа, инженерите оптимизират акустиката, както и шумоизолацията на кокпита. Модифицираният преден капак отвежда по-добре калта и водата, за да се цапа по-малко предното стъкло.
Performance: решения в много области
От окачването до софтуера, от купето до електрическото задвижване: инженерите са разгледали различни аспекти, за да направят Audi RS Q e-tron още по-добро, доколкото регламентът позволява. Работата по амортисьорите и пружините помага на екипа да настрои още по-добре отделните компоненти.
За да се доближи болидът още повече до минималното тегло от 2100 килограма въпреки увеличената маса на новите още „по-яки“ гуми, теглото на различни компоненти е намалено. Това важи както за задния капак, така и за по-малките спирачни апарати, но също и за подложката за краката на навигатора.
Освен това правилата дават леко предимство за T1U-модела на Audi спрямо неговите конкуренти в клас T1 заради съотношението тегло/мощност: максималната мощност на електродвигателите (с вкл. коефициент на ефективност) беше увеличена от 263 кВт в началото на сезон 2023 по време на самото рали Дакар до 271 кВт. От януари 2024 г. последната стойност е увеличена на 286 кВт. В същото време регламентът увеличава теглото на конкурентните модели T1 с 10 до 2010 килограма.
„Нашият инженерен екип подобри в още по-голяма степен RS Q e-tron с много креативни решения“, казва шефът на спортния отдел на Audi Ролф Михл. „Пилотите и навигаторите, но също така всички механици и инженери ще извлекат предимства от новите идеи. Смятаме, че сме подготвени максимално добре за рали Дакар.” От средата на годината Audi постепенно внедри промените и започна да прави тестове, за да се увери, че всички иновации ще бъдат имплементирани навреме за Дакар 2024.