2023
Кой е най-добрият автомобил в света? Ако той все пак наистина съществува, то за германците това винаги е била S-класата на Mercedes. Независимо от постиженията на BMW след 1977 година със Серия 7 или на Audi с А8 след 1994-та. Сега BMW вади от ръкава новата Седмица: всичко е тотално преработено, и то без оглед на инженерингови усилия и финансови разходи: технологии, лукс, системи за безопасност. От всичко само най-доброто!
Новата Серия 7 се предлага като Plug-in хибрид и изцяло електрическа версия, има дори вариант с редови 6-цилиндров агрегат и V8, но за съжаление без изгледи да се появят при нас. Всички модификации са изградени на една и съща платформа. Дизайнът се ръководи, от една страна, по внушителните мащаби на автомобила: 5,39 метра дължина и 1,95 ширина. От друга – по привличащата погледа гигантска бъбрековидна решетка върху изненадващо стръмната предница, която, за да не я подминете случайно, е оградена от контур със специфична подсветка. Допълнителни специфични екстериорни елементи са кристалните фарове, ярко изразената и удължена заради сериозното междуосие от 3,22 метра странична линия и масивната задница с тънки, издължени елегантни светлини.
Добрата новина е, че на пътя целият този мащабен ансамбъл изглежда много по-хармонично и не чак толкова баровски самоуверено, каквото впечатление може би предизвикват голяма част от публикуваните досега снимки. Е да, разбира се, този автомобил просто няма как да изглежда скромен. Същото важи и за интериора. На борда ви очаква помпозно представление в истинския смисъл на думата. Гвоздеят в програмата е 31,3-инчовият интерактивен екран с резолюция 8К за пътниците на втория ред, скрит в тавана със сериен стъклен панорамен покрив и разтварящ се по команда пред зрителното поле на пасажерите.
Мултимедийната система поддържа Amazon Fire, визуализира видеофилми и телевизия между обичайния 16:9 и киноформат 32:9, може да възпроизвежда музика, работи с мобилни приложения и електронни игри, като дори по време на път гарантира максимално качествена резолюция. Идеалният звук пък идва от зашеметяваща слуха ви surround уредба Bowers & Wilkins с 36 високоговорителя и мощност от 1965 вата. А за да ви извиси новата Серия 7 до блаженството на седмото небе, горещо препоръчваме пакета Executive Lounge за 22 904 лева, включващ мултимедийната конзола и настройващи се комфортни мултифункционални кресла с активно проветряване на втория ред: за максимално отпускане и релакс по всяко време.
Отпред не е така луксозно, но въпреки това всичко е изпълнено щедро и на ниво. Разполагате с достатъчно пространство, седалките са големи и много удобни, материалите и изработката са по традиция фини и изискани. Включително изцяло електрическото BMW i7 разполага с така наречения Curved Display, 12,3-инчов екран, монтиран ефирно зад кормилото, и 14,9-инчов дисплей в средата на кокпита. Брилянтна оптика, но на моменти доста претрупани с информация инструменти, понякога трудно четими и бързо разсейващи подобно на другите актуални модели на марката, но пък последен писък на техниката.
Менютата на интерактивния екран също са буквално запълнени до дупка с огромното многообразие от допълнителни функции и опции за настройки, като за начинаещите в ролята на спасителния пояс влиза доказалият се многократно в практиката iDrive контролер в средната конзола. Алтернативно по всяко време може да потърсите помощ също от безукорно любезното и интелигентно гласово управление. В купето вече няма да откриете класически вентилационни дюзи, защото са заменени от едва забележими, интегрирани във фугите въздушни отвори. Друга новост е така нареченият Interaction Bar, изтеглена по цялата дължина на кокпита лента, в която са позиционирани елементите за настройка на климата и отваряне или затваряне на жабката. Дигиталната лайстна примигва приятелски при качване и слизане, става огненочервена, когато друг автомобил се доближи прекалено много, или просто пулсира при позвъняване на телефона. Много от светлинните ефекти са с акустичен съпровод, дело на гениалния композитор на филмова музика Ханс Цимер специално за BMW.
Тестваният i7 xDrive60 се задвижва от два електромотора: на предната ос с 258, а на задната с 313 к.с. Така системната мощност възлиза общо на 544 к.с. Акумулаторната батерия е с капацитет от 101,7 кВтч (нето), пробегът според BMW може да достигне до 608 км спрямо стандарта WLTP. Колегите от AUTO BILD Германия го проверяват в момента чрез прецизни замервания, докато нашето субективно впечатление от теста е, че това е напълно възможно. Новата електрическа Серия 7 може да се зарежда с до 22 кВт променлив ток и 195 кВт прав, запълването на батерията от 10 до 80 процента така отнема само 34 минути. Спринта от нула до сто атлетичният i7 постига за 4,7 секунди и развива максимални 240 км/ч. Вероятно биха могли и да са повече, но тук се намесва въведеното електронно ограничение.
Цялата електрическа система в общи линии ни е позната от iX. Натрупаните междувременно опит и рутина даряват електрическата Серия 7 с изначална зрялост. Педалът на газта чувствително реагира на командите, мощността се дозира лесно и надеждно, рекуперацията работи отлично, в адаптивен режим много внимателно и с предвидимост. Въздушното окачване, настройващите се амортисьори и завиването на четирите колела са серийни, срещу доплащане може да добавите активната стабилизация Dynamic Drive и аеродинамичните алуминиеви 21-цолови джанти за 5054 лева.
С такова снаряжение новото BMW i7 е не само изключително мощно, но и изненадващо безшумно и много, много бързо и маневрено за размерите си. Ускорява убедително и безапелационно, с типичната за електромобил лекота. Автомобилът се управлява безпроблемно, воланът реагира прецизно, със своите 2,7 тона i7 съвсем естествено стъпва стабилно и спокойно на пътя дори в силно пресечени терени. Вероятно ви звучи налудничаво, но предвид фамозното си тегло и гигантски габарити тази кола е изумително пъргава и подвижна. Въпреки че най-естественото й състояние си остава отпуснатото, динамично реене с глезещо пътниците окачване, придружено от всевъзможни форми на най-висша степен на комфорт.
Новата Серия 7 вече е достъпна и в България. Изцяло електрическият модел xDrive60 е с базова цена 262 750 лева. Дизеловият Plug-in хибрид 740d xDrive с 299 к.с. и разход от 6,1 литра на 100 км стартира от 217 300 лева. Дали това е най-добрият автомобил в света? Напълно възможно.
Извод
Изцяло електрическата версия на новата Серия 7 добре онагледява как задвижването само на ток е отлично приложимо също при големи и тежки лимузини от калибъра на флагмана на BMW.
TEХНИЧЕСКИ ДАННИ
Двигател по един синхронен електромотор отпред и отзад Мощност отпред – 190 кВт (258 к.с.); отзад – 230 кВт (313 к.с.) Макс. въртящ момент отпред/отзад/общо 365/380/745 Нм Макс. мощност/продължителна мощност 400 кВт (544 к.с)/135 кВт (184 к.с.) 0 – 100 км/ч 4,7 сек Макс. скорост – 240 км/ч Задвижване на 4-те колела, 1-степ. трансмисия Пробег – 608 км (комбинирано по WLTP)
Разход – 19,0 кВтч/100 к Капацитет на батерията бруто/нето 105,7/101,7 кВтч Капацитет на зареждане AC/DC – до 22/195 кВт Багажник 500 л Д/Ш/В 5391/2192/1544 мм/Междуосие 3215 мм
Цена 262 750 лева