Велосипедистите са по-добрите шофьори


25
ное.
2019

Основната причина за увеличаващите се конфликти между шофьори и велосипедисти се корени основно в изоставащата спрямо ръста на безмоторните превозни средства градска инфраструктура. Често велоалеите неочаквано се прекъсват, велосипедистите са принудени да се движат отново по улиците и при евентуални колизии обикновено търпят по-големи щети.

Не е за пренебрегване и сложното съжителство между водачи на автомобили и колоездачи. Докато велосипедистите винаги се чувстват ощетени от поведението на шофьорите, водачите на МПС обикновено гледат на колелата като на ненужни и дразнещи външни тела, на досадна пречка за по-бързото придвижване в трафика.

Друг повод за разгорещени дискусии е фактът, че дори при доказано нарушение, извършено от велосипедист, щетите обикновено се поемат от гражданската отговорност на автомобила. Бихме могли значително да намалим инцидентите, ако велосипедистите и колегите им, управляващи возила на четири гуми, обърнат по-сериозно внимание на някои прости правила.

Напълно погрешен е митът, според който велосипедите могат да се движат само по велоалеи. Когато такива не съществуват, колелата ползват стандартната пътна мрежа и следва да спазват същите правила за движение, както и шофьорите, освен ако не е изрично указано друго чрез пътни знаци. Велосипедите винаги трябва да се движат от дясната страна на пътя и да спазват дистанция спрямо паркиралите автомобили, голяма колкото отворена врата на кола.
Защото едва ли има някои, който да не е попадал в подобна ситуация: пътувате към дома след тежък ден и бързате да се приберете вкъщи.

Но изведнъж резкият скок върху спирачката е единственото, което трябва да се случи наистина бързо. Защото пред вас изненадващото се е появил велосипедист. Първоначалният импулс е да го изпреварите. Но в комуникацията с колоездачите шофьорите също трябва да спазват някои важни правила, за да сработят добре толерантността и адекватното поведение на пътя.

Типичен повод за инцидент е движещият се по правилата отдясно велосипедист, а току-що паркирал шофьор отваря вратата си, за да слезе. Но той не вижда задаващото се колело и го блъска с вратата. Тази фатална грешка може да бъде избегната, като не отваряте вратата по навик с лявата ръка, а с дясната. По този начин сте принудени да включите в операцията погледа си през рамото назад. допълнително ще бъдете подсетени да се огледате и няма да пропуснете да проверите за наличието на велосипедист. не е достатъчно само да погледнете в страничното огледало. Задължително е да добавите и погледа през рамото назад.
В случай, че настигате движещ се велосипедист и искате да го изпреварите, желателно е да спазвате поне 1,5 метра дистанция спрямо него. Дори два метра, ако се движите с по-висока скорост. Може и да ви се струва изнервящо, но по-добре е да изчакате и да се движите след по-бавния от вас велосипед, вместо да го изпреварвате рязко, с което рискувате и неговото, а и вашето здраве! В подобни случаи е нужно взаимно внимание и уважение. Защото проблематичното при изпреварване на велосипедисти е не само да не ги изпускате от погледа си, а едновременно с това да следите ситуацията в насрещното платно, в което временно сте навлезли. Повечето хора се затрудняват да следят едновременно повече от един движещ се обект. А тук имате поне два жизненоважни фактора: насрещното движение и спазването на дистанция спрямо колоездача. И никога не забравяйте да включите в калкулацията мъртвата точка!
Според проучване на Ford шофьори, които също така карат колело, са по-внимателни от тези, които никога не се качват на велосипед. В рамките на международен тест реакциите на шофьорите велосипедисти са били по-бързи (средно 9,25 сек спрямо 10,68 сек при некаращите колело). Освен това водачите с умения да управляват и колело се ориентирали с 3 процента по-добре в натоварения градски трафик.

Определено винаги е полезно да се поставиш на мястото на другия!
Лек път и поздрави,

Ралф Петров
Главен редактор
AUTO BILD България

Още по темата

Card image cap
Toyota си запазва правата над името Supra

8
юни
2016

В Европейското патентно ведомство Toyota запази правата над името Supra. Така проектът за японски суперспортист е все по-близо до реализация

Card image cap
Фейслифт за 911 GT3

18
юли
2016

Porsche 911 GT3 получава фейслифт. Атмосферният двигател остава. Завръща ли се обаче ръчната скоростна кутия?

Card image cap
Фейслифт за Golf GTI Cabrio

14
дек.
2015

Volkswagen освежава Golf GTI Cabrio. В бъдеще моделът ще получи нови брони и мултифункционален кожен волан

Card image cap
Кои марки са най-надеждни?

10
февр.
2017

Consumer Reports представи своите данни от проучванията за изминалата година

Card image cap

В последния брой:

Архив >