Велосипедистите са по-добрите шофьори


25
ное.
2019

Основната причина за увеличаващите се конфликти между шофьори и велосипедисти се корени основно в изоставащата спрямо ръста на безмоторните превозни средства градска инфраструктура. Често велоалеите неочаквано се прекъсват, велосипедистите са принудени да се движат отново по улиците и при евентуални колизии обикновено търпят по-големи щети.

Не е за пренебрегване и сложното съжителство между водачи на автомобили и колоездачи. Докато велосипедистите винаги се чувстват ощетени от поведението на шофьорите, водачите на МПС обикновено гледат на колелата като на ненужни и дразнещи външни тела, на досадна пречка за по-бързото придвижване в трафика.

Друг повод за разгорещени дискусии е фактът, че дори при доказано нарушение, извършено от велосипедист, щетите обикновено се поемат от гражданската отговорност на автомобила. Бихме могли значително да намалим инцидентите, ако велосипедистите и колегите им, управляващи возила на четири гуми, обърнат по-сериозно внимание на някои прости правила.

Напълно погрешен е митът, според който велосипедите могат да се движат само по велоалеи. Когато такива не съществуват, колелата ползват стандартната пътна мрежа и следва да спазват същите правила за движение, както и шофьорите, освен ако не е изрично указано друго чрез пътни знаци. Велосипедите винаги трябва да се движат от дясната страна на пътя и да спазват дистанция спрямо паркиралите автомобили, голяма колкото отворена врата на кола.
Защото едва ли има някои, който да не е попадал в подобна ситуация: пътувате към дома след тежък ден и бързате да се приберете вкъщи.

Но изведнъж резкият скок върху спирачката е единственото, което трябва да се случи наистина бързо. Защото пред вас изненадващото се е появил велосипедист. Първоначалният импулс е да го изпреварите. Но в комуникацията с колоездачите шофьорите също трябва да спазват някои важни правила, за да сработят добре толерантността и адекватното поведение на пътя.

Типичен повод за инцидент е движещият се по правилата отдясно велосипедист, а току-що паркирал шофьор отваря вратата си, за да слезе. Но той не вижда задаващото се колело и го блъска с вратата. Тази фатална грешка може да бъде избегната, като не отваряте вратата по навик с лявата ръка, а с дясната. По този начин сте принудени да включите в операцията погледа си през рамото назад. допълнително ще бъдете подсетени да се огледате и няма да пропуснете да проверите за наличието на велосипедист. не е достатъчно само да погледнете в страничното огледало. Задължително е да добавите и погледа през рамото назад.
В случай, че настигате движещ се велосипедист и искате да го изпреварите, желателно е да спазвате поне 1,5 метра дистанция спрямо него. Дори два метра, ако се движите с по-висока скорост. Може и да ви се струва изнервящо, но по-добре е да изчакате и да се движите след по-бавния от вас велосипед, вместо да го изпреварвате рязко, с което рискувате и неговото, а и вашето здраве! В подобни случаи е нужно взаимно внимание и уважение. Защото проблематичното при изпреварване на велосипедисти е не само да не ги изпускате от погледа си, а едновременно с това да следите ситуацията в насрещното платно, в което временно сте навлезли. Повечето хора се затрудняват да следят едновременно повече от един движещ се обект. А тук имате поне два жизненоважни фактора: насрещното движение и спазването на дистанция спрямо колоездача. И никога не забравяйте да включите в калкулацията мъртвата точка!
Според проучване на Ford шофьори, които също така карат колело, са по-внимателни от тези, които никога не се качват на велосипед. В рамките на международен тест реакциите на шофьорите велосипедисти са били по-бързи (средно 9,25 сек спрямо 10,68 сек при некаращите колело). Освен това водачите с умения да управляват и колело се ориентирали с 3 процента по-добре в натоварения градски трафик.

Определено винаги е полезно да се поставиш на мястото на другия!
Лек път и поздрави,

Ралф Петров
Главен редактор
AUTO BILD България

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >