Четирицилиндровият бензинов турбодвигател EA888 evo4 със система за директно впръскване на горивото (TSI) и работен обем от 1984 см3 в новите Arteon R и Arteon R Shooting Brake е най-мощният модел от фамилията двигатели EA888 на марката Volkswagen. Става дума за модернизираната версия на четвъртото поколение, откъдето идва и допълнението evo4 към наименованието на агрегата. Двигателят развива максималната си мощност (235 кВт/320 к.с.) в диапазона между 5 350 и 6 500 об/мин, а внушителният максимум на въртящия момент от 420 Нм е на разположение в извънредно широк оборотен спектър – от 2 000 чак до 5 350 об/мин. Двигателят със система за директно впръскване на горивото се отличава с редица иновативни технически решения като система за рециркулация на отработилите газове с водно охлаждане към турбокомпресора, който на свой ред е интегриран в цилиндровата глава . Благодарение на изцяло електронното управление на охладителната система, TSI може да разчита на извънредно ефективен термичен мениджмънт с кратки фази на достигане на оптимална работна температура. В резултат на това се намаляват чувствително загубите отвътрешно триене, което пък допринася за намаляване на разхода на гориво. Най-мощният двигател в гамата на Arteon разполага и със система за променливо газоразпределение с безстепенно управление на времето за отваряне на всмукателните и изпускателните клапани, както и с два режима на хода на изпускателните клапани. Това модерно технологично решение дава възможност за оптимален контрол на газообмена и постигане на отлични показатели по отношение на динамичните характеристики, разхода на гориво и количествата на емисиите в отработилите газове. Мощността на TSI агрегата се предава към системата за двойно предаване посредством стандартната за Arteon R седемстепенна DSG трансмисия с два съединителя, която във Volkswagen носи означението DQ500 и е проектирана за работа с изключително високи стойности на въртящия момент. Едно от основните предимства на DQ500 пред останалите предавателни механизми от този тип се изразява във възможността за предаване на пълния въртящ момент без ограничител още от първа предавка.

Системата за двойно предаване
4MOTION с функция R–Performance torque vectoring. Arteon R и Arteon R Shooting Brake са оборудвани с нова система за двойно предаване, която носи означението 4MOTION с R-Performance torque vectoring и се предлага изключително и единствено в тази продуктова линия. В зависимост от конкретната ситуация на пътя и сцеплението на настилката, новоразработеният заден диференциал разпределя безстепенно и целево тягата както между колелата на предния и задния мост, така и (като изцяло нова функция) в променливо отношение между лявото и дясното колело на задния мост. На практика това работи по следния начин – добре познатият и от други модели на Volkswagen, използващи модулната платформа MQB за автомобили с напречно разположен двигател диференциал на системата за двойно предаване 4MOTION разпределя тягата на двигателя в променливо отношение между колелата на предния и задния мост с помощта на многодисков ламелен съединител при изключена блокировка на задния мост. В зависимост от конкретната ситуация, към предния мост се насочва от 50 до 100% от въртящия момент, а към задните колела отива между 0 и 50% от тягата. При новата система за двойно предаване 4MOTION с функция R-Performance torque vectoring обаче е възможно и плавно целево разпределение на насочения към задния мост въртящ момент между двете задни колела чрез два допълнителни многодискови съединителя с електронно управление. Благодарение на възможността за селективно разпределение на тягата към всяко едно от колелата, до 100% от възможния въртящ момент може да бъде насочен към външното за завоя колело, което води до намаляване на радиуса на завиване, елиминиране на нежеланата тенденция към недозавиване и до осезаемо по-пъргаво поведение на автомобила на пътя. Включеното в стандартното оборудване на R моделите прогресивно управление е перфектно допълнение към това пъргаво и динамично поведение. Интензивността на разпределението на задвижващата мощ се определят от фактори като актуалния ъгъл на завиване, позицията на педала на газта, силата на страничното ускорение, ъгълът на отклонение спрямо вертикалната ос и скоростта на движение. Разбира се, водачът може също да влияе върху работата на новата система за двойно предаване и на реакциите на електронните системи за стабилност и контрол на поведението на пътя чрез съответния избор на профил на шофиране (Comfort, Sport, Race и Individual). Използвайки осветения в синьо R бутон на новия мулти функционален волан, водачите на Arteon R и Arteon R Shooting Brake могат да преминат директно към избор на профил на шофиране (с леко натискане) или направо към режим Race (с по-категоричен натиск).

Ходовата част
Спортна система на окачването плюс DCC. Arteon R и Arteon R Shooting Brake са стандартно оборудвани със спортно настроена ходова част с намален с 20 милиметра клиренс и адаптивно управление на окачването DCC. Окачването отпред е тип McPherson (с коаксиални винтови пружини и телескопични амортисьори, и долни напречни носачи със стабилизираща геометрия на следата). Задният мост е с независима четиризвенна схема, газови амортисьори и отделни пружини. И на двата моста се използват напречни стабилизатори.
Aдаптивно управление на окачването. Адаптивната система за контрол на окачването (DCC) адаптира непрекъснато работните характеристики на амортисьорите съобразно промените във вида на настилката и ситуацията на пътя, отчитайки редица фактори като завиването, спирането и ускорението например. Използвайки възможността за избор на профил на шофиране, водачът може да регулира индивидуално степента на колебание на каросерията при спиране, ускорение и в завой. Необходимата за целта промяна в работата на амортисьорите се изчислява индивидуално за всяко от четирите колела и се привежда в действие в рамките на части от секундата. По този начин се гарантира, че съвместно с Vehicle Dynamics Manager, системата DCC ще осигури възможно най-висока степен на комфорт и очакваната от водача динамика на пътя. Основните настройки за адаптивното окачване също могат да се регулират чрез избор на профила на шофиране (Comfort, Sport, Race и Individual), както и плавно чрез сензорния плъзгач за управление на DCC (от Comfort + до Sport +) на екрана на инфотейнмънт системата. Освен това, както вече споменахме, профилът Race може да активира директно и чрез еднократно натискане на бутона R върху волана.
Продължете на следващата страница