2023
За десетилетията, откакто е на пазара, BMW Серия 5 се превърна в „най-успешния бизнес седан в света“. Поне така твърдят от базираната в Мюнхен компания и посочват, че са продали над 7,5 милиона бройки от модела от началото на производството му през 1972 г. до днес.
А сега дебютира неговото седмо поколение с дължина 5,06 метра. С нея Серия 5 не само се оказва отвъд калибъра на своите предшественици, но е и по-дълга от настоящия Mercedes E-класа с 23 сантиметра. Това не е случайно: BMW не разчита на различни платформи за ДВГ и електрически задвижвания, а по-скоро залага на унифицирано, но подлежащо на лесна адаптация шаси.
Ето защо първата изцяло електрическа „петица“ изглежда като базовото 520i. Общо „баварецът“ ще разполага с девет различни задвижвания до следващата година: изцяло на ДВГ с 48-волтова електрическа система, Plug-in хибриди – и електромобили като i5 eDrive40, което AUTO BILD вече изпробва в Португалия.
Boost-лостче от лявата страна на волана
Електрическият мотор генерира 313 к.с., а в спортен режим – дори 340 к.с., и изпраща 430 Нм към задната ос. Звучи толкова обещаващо, че времето за ускорение от 6,0 секунди до 100 км/ч е почти разочароващо. Всъщност силата на eDrive40 се крие в еластичността. А тя може да бъде подпомогната с Boost-лостчето от лявата страна на волана за 10 секунди.
Така електрическият „баварец“ отвява по-бавно движещите се участници в движението по германската магистрала, докато достигне максималната си скорост от 193 км/ч. Но дори и да не превземате завои с тази скорост, спортното кормилно управление с променливо предавателно отношение ви подканва да търсите границата на възможностите на автомобила по серпентините. Ако искате, можете да деактивирате ESC и да оставите задницата да стане по-палава.
BMW i5 се зарежда за 30 минути
В крайна сметка, eстествено, eDrive40 няма спортните амбиции, които притежава електрическият му събрат със задвижване на четирите колела i5 xDrive M60 (разполага с 601 к.с. и 820 Нм в режим Boost). Въпреки това, с начална цена от 139 300 лева, той е значително по-евтин от М-варианта, който струва минимум 195 700 лв.
Общото между двете „електрически петици“ е тяхната батерия, която и в двата случая е с капацитет 81,9 кВтч (нето) – при eDirve40 обаче пробегът по WLTP е максимум 582 километра, а при xDrive M60 – 516. И в двата случая можете да зареждате с максимална мощност 205 кВт. Ако използвате станция за бързо зареждане, можете да пълните батерията от 10 до 80 процента за 30 минути.
Нова функция в режима Efficient, наречена Max Range, трябва да осигурява повече километри, преди да се наложи да заредите батерията. Тогава обаче максималната скорост на i5 бива ограничена до 90 км/ч, климатикът, отоплението на седалките и волана биват деактивирани, а силата на нагревателя на задното стъкло бива намалена. След това изскачащ прозорец на контролния екран предоставя информация за „спечелените“ километри.
По-добре „круизване“, отколкото „настъпване“
eDrive40 е по-скоро комфортен „круизър“ за дълги разстояния, отколкото „бегачка“, на която да давате много газ по магистралата. Автомобилът винаги тръгва под съпровода на специален звук (създаден от холивудския композитор Ханс Цимер), който се променя във всеки режим на шофиране. На моменти досадната звукова оргия може да бъде спряна само чрез подменю от 14,9-инчовия централен монитор.
Без досадния звуков фон пътуването и изгледът на монитора с приятна графика наистина създават удоволствие. Защо обаче „извикваните“ от менюто програми – от регулиране на седалката до режимите на шофиране – изчезват чак когато докоснете бутона Home на централната конзола или на екрана, вероятно ще остане тайна на BMW. Tази недомислица е особено досадна, когато шофирате по навигация.
In-Car-Gaming с вашия смартфон
Иначе новата „Operating System 8.5“ впечатлява със своята интуитивна работа и добре обособена структура на менютата. Премиера в новата Серия 5 празнува In-Car-Gaming с AirConsole. Докато автомобилът е неподвижен, пътниците могат да играят заедно 20 игри – от състезателни симулатори през стратегии до викторини и пъзели. Акцентът е, че вашият смартфон може да бъде използван като контролер. Интеграцията става посредством QR-код на дисплея в кокпита.
Да не забравяме, че изцяло веган интериорът и най-вече – неговата тапицерия, ви карат да се чувствате много комфортно не само докато играете, но и докато пътувате. Особено с оглед на факта, че електрическото регулиране на новите спортни седалки е серийно.
Дори високите хора няма да се чувстват неудобно на втория ред седалки. Съществена роля за това играят междуосието от 2,99 метра, както и облегалките на външните задни седалки, които се простират в голяма степен към вратите особено в областта на раменете.
С 30 литра по-малък обем на багажника
Водачът на i5 трябва да прави компромиси само по отношение на багажника. Той е с обем едва 490 литра; при варианта на двигател с вътрешно горене и Рlug-in хибрида е 520 литра. Истинският „майстор-товарач“ – комбито Touring, ще бъде представен през февруари. И при мястото за багаж ще бъде еднакво за всички видове задвижване. По отношение на полезния товар със своите 610 килограма i5 изостава от 520d, коeто може да натовари 630 килограма, а Plug-in хибридите се справят дори с 650 кг.
Освен обема на багажника, i5 eDrive40 има още един по-съществен недостатък – цената. Защото на стойност близо 140.000 лева той е значително по-скъп от базовото BMW 520i „мек хибрид“ с 4-цилиндров двигател и мощност 208 к.с. за 114.100 лева.
Извод
С i5 eDrive40 и i5 M60 xDrive BMW пренесе традициите на бизнес лимузината си в нова ера. Въпреки това германците реагират интелигентно, като си запазват правото да предлагат хитовия модел с всички видове задвижване. Така в световен мащаб той със сигурност има всички шансове да продължи историята на успеха на своите предшественици. В Германия определено очакват с нетърпение комбито Touring, което ще бъде представено през февруари 2024 г. То също така ще се предлага с всички видове задвижване – бензиново, дизелово, plug-in хибридно или изцяло електрическо.