2024
ВАЗ-2105 „Жигули“ се произвежда в продължение на три десетилетия – от 1980 до 2010 г. Този изцяло модернизиран вариант на класическия модел 2101 е и основоположник на нова фамилия, към която през 1982 г. се присъединява по-луксозният ВАЗ-2107, а през 1984 г. и комби версията ВАЗ-2104. За своята 30-годишна кариера (по-дълга от тази на всички останали заводски модели), автомобилът е произведен в малко повече от два милиона броя.
Работата по актуализирането на първия ВАЗ започна скоро след пускането му в производство, като според предварителните планове, новият модел, обозначен като 2105, трябва да се качи на конвейера през 1975 г. Първоначално е направен опит само за частична модернизация, която засяга единствено фаровете, решетката на радиатора, броните и някои декоративни елементи. В резултат на това колата става малко по-различна, но не изглежда като нов модел. Междувременно някои западни фирми, като Fiat и дори Porsche предлагат свои художествени интерпретации, но в крайна сметка е предпочетен дизайнерският проект на щатния стилист на ВАЗ Владимир Степанов от 1976 г. През декември следващата година е изработен опитен образец, а през март 1978 година започват тестове с първата прототипна серия. В края на 1979 г. е пусната в експлоатация новата поточната линия, а на 3 януари 1980 г. е произведен първият сериен ВАЗ-2105.
Целта на модернизацията е автомобилът да придобие по-съвременен облик, да се повишат комфортът, активната и пасивната безопасност, да стане по-икономичен и пo-безвреден за околната среда. При ВАЗ-2105 за пръв път в съветското автомобилостроене са използвани правоъгълни блок-фарове, в които са обединени всички предни светлини – дълги и къси, габарити и мигачи. Задните светлинни блокове включват габарити, светлини за мъгла, стоп-светлини, мигачи и светлина за заден ход. Използвани са халогенни лампи и нови рефлектори, а при някои от експортните версии се монтират и чистачки на фаровете.
Контролните прибори на арматурното табло са със стъкла, които не дават отблясък. Предвидена е сигнализация за състоянието на акумулатора, за налягането на маслото, за нивото на спирачната течност, за включването на светлините за мъгла.
Модернизирани са и някои агрегати. Така например усилието за завъртане на волана е намалено с 1/3 благодарение на замяната на ролковите лагери със сачмени. Монтиран е вакуумен усилвател на спирачната система, нова е конструкцията на опорната пластина на задните спирачки, а хлабината между накладките и барабана се регулира автоматично.
Всички релета и предпазители са събрани в специална кутия с прозрачен капак, а ангренажната верига е заменена с по-безшумен пластмасов ремък. За понижаването на шума спомага и новата конструкция на въздушния филтър. Монтиран е нов карбуратор „Озон“, снабден с икономайзер на принудителния празен ход и разпределител с центробежен и вакуумен регулатор на аванса, които осигуряват намаляване разхода на гориво и намалена токсичност.
Автомобилът е снабден с нова предавателна кутия, а в зависимост от условията на експлоатация се използват различни редуктори на задния мост.
ВАЗ-2105 е модернизиран неколкократно през своята дългогодишна кариера. От 2005 г. двигателите вече се оборудват със система за директно впръскване, за да отговарят на новите екологични изисквания, което прави възможно удължаването на производството на автомобила с още няколко години.
Последният ВАЗ-2105 (боядисан в синьо) слиза от поточната линия на 30 декември 2010 г. Произведени са общо 2 090 741 автомобила от всички разновидности на модела.