2020
ВАЗ-2102 – познат още като „Жигули комби“, е герой с голям багажен обем, който в соца побираше тикви, луканки, щайги с консерви, половин прасе и въобще всички провизии, с които собственикът да изкара спокойно до пролетта. И докато по нашите географски ширини, възхитени от щедрия товарен отсек, шофьорите на „работния кон“ бодро превключват предавките на ръка, белгийски дилър на съветски автомобили оборудва 2102… с автоматична трансмисия на General Motors! Става въпрос за Turbo-Hydramatic 180 – 3-степенна, поставяна също и на Opel Ascona. Именно този агрегат Scaldia-Volga монтира освен на „Жигули комби“, също и на ВАЗ 2103/2105 и 2106.

Старата трансмисия има славата на много надеждна – което в голям степен се дължи на липсата на електроника. Кутията „разбира“ колко силно водачът е натиснал газта посредством вакуум към карбуратора. Дотук добре – използването на подобен тип кутии води до загуба на около 30% от мощността на двигателя, което при V6- и V8-двигателите не е толкова осезаемо, но как ли се чувства при скромното 1,2-литрово двигателче на „Жигули“ с едва 62 к.с.?

Въпросният екземпляр, който виждате на снимките, е набор 1972 – така че не можем да очакваме под капака да работи по-мощният агрегат от ВАЗ-21011 с 69 „коня“. Автомобилът е възстановен до напълно оригинален вид, в какъвто е стоял в шоурума на дилърството. За съжаление, няма точна статистика за броя на „автоматичните“ 2102, които Scaldia-Volga е направила.
