2025
Началото на професионалния автомобилен тунинг в Русия е поставено през 90-те години, когато в страната е отбелязан и най-динамичният и интересен период от развитието на тази дейност. Появяват се най-различни предложения във всевъзможни конфигурации, преобладаващата част от които са базирани на някои от най-масовите руски автомобили. Сред това богато многообразие има и някои много сполучливи попадения, като специално внимание от тях заслужава така нареченият ВАЗ „Тарзан“.
Тази високопроходима версия на стандартен седан ВАЗ е разработена от Научнотехническия център на Бюрото за промишлен дизайн Авто ВАЗ и дизайнерското студио DECON, а производството е организирано през 1997 г. от фирмата Lada-Consul.

Първите модели, които представляват комбинация от „Самара“ и „Нива“, се предлагат в три изпълнения − ВАЗ 2108-34, ВАЗ 2109-34, 21099-34, и се правят само по поръчка. Трите типа каросерии (хечбек с две и четири врати и седан с четири врати) се монтират на ходова част от ВАЗ-21213 „Нива“, като трансмисията, разпределителната кутия, силовият агрегат, кормилното управление и окачването са стандартни. Основните възли, като пружини, амортисьори и рама (с изключение на карданните валове, чиято дължина е променена), също са серийно произвеждани от ВАЗ. Спирачките са дискови и на четирите колела. Без съмнение най-атрактивни са дизайнерските промени, които включват специално проектирани за този тип каросерия пластмасови прагове, облицовки на арките на колелата, които придават различна форма на калниците, както и нови брони.

Интересът към този оригинален модел мотивира Lada-Consul за създаването на подобна компилация, базирана на изцяло новия ВАЗ-2111 и неговите разновидности. Така между 1999 и 2002 г. се предлага ВАЗ „Тарзан“ 2 в два варианта – ВАЗ-2111-90 и ВАЗ-2112-90. Цялата ходова част и използваната механика също идват от ВАЗ-2121 и са идентични с тези на предходните изпълнения на „Тарзан“. Колелата са 15-цолови.
Въпреки че теглото е увеличено със 150 кг в сравнение с това на „Нива“, разходът на гориво на новия SUV се оказва значително по-нисък благодарение на добрата аеродинамика. Дизайнът, също както и при версиите с каросерия на „Самара“ претърпява известни промени: отпред, отзад и отстрани на шасито са монтирани масивни тръби, добавени са и задължителните пластмасови арки на калниците. Стандартната облицовка на централната конзола, както и при предходния модел, е от ВАЗ-21213.

Първоначално използваният двигател е ВАЗ 2130, но през 2001 г. Lada-Consul, със съдействието на фирмата AvtoDiogrik Corporation, оборудва Тарзан с 1,9-литров дизелов двигател Peugeot. До пролетта на 2002 г. са произведени 105 такива автомобила. През 2001 г. гамата е допълнена и от ВАЗ-21116-04 с каросерия комби.
Lada-Consul функционира между 1997 и 2006 година, като за този период са произведени малко повече от 2500 автомобила.