Бягайте от най-мощните дизели на VW T5 и T6!

2204
2025

Най-мощните модификации на VW T5 и T6 причиняват страдания на много клиенти. Но опитни механици и юристи дават надежда за справяне с проблема

Хиляди клиенти на VW вече са имали горчив опит с най-потентните, но и най-проблемни дизелови варианти на моделите T5 и T6. Сред типичните симптоми за проблем са висок разход на масло, проблеми с филтъра за твърди частици (DPF), повреди на турбокомпресорите и загуба на антифриз. Когато те са налице, рано или късно ще се наложи бусът да влезе в сервиза.

Механикът Маркус Кройс познава симптомите много добре: „Сменям средно по два двигателя на седмица, което прави почти по 100 на година.“ Неговият сервиз в региона Алгой, Германия, е специализиран в ремонт на двигатели за моделите T5 и T6 и сега привлича клиенти от цял ​​свят. Кройс получава запитвания за ремонти от Сардиния и дори от Австралия и САЩ.

Причините за дефектите на Т6 са комплексни

Във Wild Motoren в Плейхфелд (федерална провинция Бавария) също редовно получават обаждания от отчаяни клиенти на VW. Тефтерите с поръчки били запълнени, съобщава управителят на сервиза Ричард Вилд: „Получаваме запитвания почти всеки ден“, съобщава той. Вече записвали часове за октомври!

Ако T6 бъде задвижван от двигател с код CXEB или CXEC, може да очаквате скъпи ремонти.

Докато при T5 (код на двигателя: CFCA) основната причина за повредите вече е идентифицирана – неправилно проектиран клапан за рециркулация на отработените газове (EGR), причините за дефектите при T6 (с код на двигателя CXEB и CXEC) са малко по-комплексни. Според Кройс EGR очевидно е проблемна зона номер едно: системата за рециркулация на отработените газове е предразположена към повреди, които често водят до постепенна загуба на охладителна течност.

В интерес на истината, има подобрен модел, но VW обикновено не покрива разходите за смяната. Само в случай на повреда на двигателя има шанс производителят да покрие част от разходите, но обикновено шансовете за това не са големи и трябва да се преборите с доста усилия. Също толкова сериозният проблем с термичното претоварване на интеркулерите при шофиране на пълна газ може да бъде решен с по-големи афтърмаркет интеркулери.

Коксуване на масло (в случая – по клапаните) също се наблюдава често, понякога след по-малко от 100 000 километра.

Последиците от топлинното претоварване имат негативни ефекти в дългосрочен план. Споменатите топдвигатели с означения CFCA, CXEC, CXEB имат проблеми, тъй като слабото охлаждане води до големи натоварвания на различни компоненти. В резултат могат да дефектират турбокомпресорът, цилиндровата глава и буталата.

Чести повреди на лагерите поради недомислената конструкция на маслената помпа

Според сервиза за ремонт на двигатели MIK Motoren GmbH в Хилтер (федерална провинция Долна Саксония), при по-новите двигатели Euro 6 DZMA поради конструкцията на маслената помпа често се стига до повредени лагери. Неин подобрен заместител може да ви спести много главоболия. В противен случай тежки ремонти на двигателя могат да се наложат дори преди 100.000 километра.

Какво могат да направят собствениците, за да защитят своите T5 или T6 от сериозни повреди? Задължително трябва да сменят маслото на всеки 15.000 – т.е. на по-кратки интервали. „Също толкова важно е редовно да проверявате записаните в компютъра грешки и да следите колко сажди са се натрупали във филтъра за твърди частици“, обяснява Маркус Кройс: „Прекомерно високото ниво на сажди обикновено показва, че двигателят гори прекалено много масло – а това е сигнал за сериозно износване.“

Типична на повреда: значително повишено износване по стените на цилиндъра.

Друг проблем възниква при често шофиране на къси разстояния: при такъв тип експлоатация регенерирането на филтъра за твърди частици не може да бъде завършено и може да се стигне до разреждане на маслото. Затова Кройс съветва: „Дългите преходи са най-доброто за тези двигатели.“ Последното спасение е смяната на мотора.

Как стои въпросът от правна гледна точка?

За съжаление, ако при T5 или T6 забележите типичните симптоми, повредите вече са необратими – и могат да бъдат отстранени само с много пари: за модификацията Biturbo (CFCA) в T5 производителят обявява цена около 12.800 евро (25.600 лева) – при това само за частите без труда, докато при T6 е още по-скъпо. В същото време, въпреки че за слабостите на най-добрите двигатели се знае отдавна, ако VW изобщо поеме част от сметките за ремонтите, това обикновено става със значителни закъснения, под голям натиск и при строги условия.

Някои от тези условия, например измерване на разхода на масло или необходимост интервалите за поддръжка да са били спазени, са напълно разбираеми. Но все пак е доста притеснително, че VW не осигурява бързо и адекватно съдействие, въпреки че компанията отдавна потвърди за значителния брой дефекти при двата най-мощни двигателя.

От време на време хората във Волфсбург се грижат за своите клиенти и проявяват кулантност, но за много собственици на Bulli, които трябва да предвидят ремонтни разходи до 40.000 лева, съдебният процес особено в случаите с T5 се оказва единственият начин VW да поеме част от разходите, причинени заради дефектния радиатор на EGR (T5) и антифриза в маслените магистрали (T6),.

В крайна сметка обаче, шансовете клиентите да получат обезщетение, са по-добри от когато и да било. От една страна, в Германия вече има няколко съдебни експертизи, които ясно определят причините за типичната за T5 повреда в радиаторчето на EGR. Ако подобно доказателство бъде прието съда, във VW обикновено са „готови да направят значителни отстъпки“, казва адвокатът Паскал Фуест от германския град Крефелд (провинция Северен Рейн-Вестфалия). Той продължава да получава всеки ден нови запитвания от потенциални клиенти, като за T6 те ставали все повече. Кантората на Фуест е работила (или все още работи) по повече от 100 дела по казуса с бусовете. В зависимост от пробега, VW може да покрие между 50 и 80 процента от ремонтните разходи.

Доказателство за доказване на причината за повредата: вземането на проба от маслото може да бъде полезно.

Адвокатът Фредерик Гизевиус от Щутгарт също казва, че 80 процента били максималното възможно постижение – което успявал да издейства стотици пъти.

След решение на Висшия окръжен съд на Целе от края на 2024 г. собствениците на дефектни T5 са в още по-добра позиция за преговори: защото в решението се споменава дефект в конструкцията и то също така предполага, че VW е нарушил задълженията си за наблюдение на продуктите и предупреждение на клиентите. Шансовете за успех се увеличават и за пострадалите водачи на T6. Гизевиус смята, че било единствено въпрос на време да получи необходимото от вещо лице мнение. Досега „почти без изключение“ съдилищата признавали това и решавали делата в полза на ищците.

Според адвокат Фредерик Гизевиус VW може да покрие до 80 процента от ремонтните разходи – в зависимост от пробега.

VW очевидно се опитва да предотврати в максимална степен намесата на вещи лица, доколкото това е възможно. Примери за това са решенията на Регионалния съд в Хановер и Регионалния съд в Люнебург: малко след като съдилищата решават да потърсят експертно мнение, VW набързо изразява желание за преговори и постига извънсъдебно споразумение, съобщава Фуест. Той няма право да бъде по-конкретен, защото резултатите от сравненията винаги трябва да се пазят в тайна.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин