Бързи герои: автомобилизмът дава жертви повече от 100 години

1402
2022

Когато има движение, винаги има някой, който е най-бърз. Автомобилът едва е изобретен и започват първите състезания – по нормални пътища, писти, а понякога и през полето. Моторспортът има своите герои и своите жертви и познава както феноменални победи, така и жестоки трагедии.

Смъртта е навигатор, който винаги е до теб, когато се състезаваш. Участниците в скоростните надпревари рискуват живота си, а това от дълго време е неизменна част от играта.

Още първите скоростни съревнования са били опасни. През 1894 първите автомобилисти се изправат един срещу друг. Победител става задвижвана от пара кола. Със средна скорост 19 км/ч граф Алберт де Дион препуска по 127-километровото трасе между Париж и  Руан. Накрая обаче участникът е дисквалифициран заради несъответствие с регулациите.

Подобна ситуация не е феномен. Така за победител в състезанието за издръжливост е излъчена машина на Peugeot – марка, която все още съществува. Изискванията бързо стават по-високи. През 1895 се провежда истинско състезание за време, при това доста дълго – от Париж до Бордо и обратно. Дори най-бързият – Емил Левасор, кара 48 часа! Накрая обаче също е дисквалифициран, защото колата му не е със задължителните четири места. Победата отново отива при Peugeot.

Времената на „невинния” моторспорт отминават бързо – още през есента на 1896 автомобилният пионер и състезател Емил Левасор пада от своята машина и половин година по-късно почива заради последиците от катастрофата.

Бремето става още по-тежко, когато на 30 март 1900 при планинска надпревара над Ница пилотът Вилхелм Бауер с Daimler Phönix изпуска първия завой. Мъжът губи контрол,  удря се в скала и умира още същия ден от нараняванията си.

Емил Йелинек, организаторът на проявата, е дълбоко потресен. Обаче моторспортът го е „оковал” здраво: „Състезанията прославят името на производителя и марките.” Вместо да се предава, Йелинек призовава за инвестиции в сигурността на колите. През 1901 резултатът вече е налице. Първият автомобил (Mercedes), създаден с мисъл за защита на пилота, застава на старта. Шест литра работен обем, два разпределителни вала и нова охладителна система са характерни за 4-цилиндровия мотор с 35 к.с. Окачването е революционно – следата е по-широка, междуосието е удължено, центърът на тежестта е свален. За времето си колата е демонстрирала феноменална управляемост.

Вилхелм Бауер с Daimler “Phoenix” губи живота си в планинска надпревара още през 1900 г.

Този първи истински болид в историята печели много състезания. Френският автомобилен клуб, противно на патриотизма, прокламира “ерата на Mercedes”. Въпреки подобренията трагедиите продължават. През май 1903 организаторите прекъсват състезание между Париж и Мадрид, защото загиват 10 души, сред които и единият от братята Renault.

Спокойствието за майките и жените на пилотите е безвъзвратно загубено. От 1900 се провежда купата „Гордън-Бенет”, а от 1905 – Herkomer-Konkurrenz. През 1906 е се провеждат първите издания на състезанията на Льо Ман и Targa Florio. От 1910 стават популярни надпреварите в Алпите.

Продължете на следващата страница

Още по темата


Notice: Undefined index: usedTag in /home/autoupsw/public_html/wp-content/themes/autobild/sidebar.php on line 3
Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/autoupsw/public_html/wp-includes/functions.php on line 5427