Българският семеен автомобил с 350-кубиков мотоциклетен двигател


21
юли
2021

През 1968 г. новото Държавно стопанско обединение „Автопром“, създадено през същата година, възлага на столичния Център по промишлена естетика и художествено проектиране (ЦПЕХП) задачата за художествена разработка на малък семеен автомобил тип 2+2 с 350-кубиков мотоциклетен двигател под кодовото название “Мото-купе”. В края на същата година е завършена серия от пет макета, създадени от петима висшисти, завършили Художествената академия, които по същото време са сътрудници на центъра. Това е може би първият стилистичен проект за лек автомобил в страната, върху който работят екипи, ръководени от дипломирани художници.

Петият дизайнерски екип се ръководи от Петко Мишев. Към този момент той е единственият дипломиран инженер в групата, завършил ВМЕИ, като преди постъпването си в центъра през 1965 г. работи в НИПКИДА. Автор е на някои от най-значимите проекти на центъра, добили широка популярност след внедряването си в серийно производство, като част от мотоциклетите „Балкан“ с 50- и 75-кубиков двигател, перспективната фамилия трактори „Болгар“, тракторите „Мургаш“, автор е и на редица научни трудове от началото на 70-те години, като „Проучване на перспективното развитие на двуколесните моторни превозни средства до 1980 г.“, „Прогноза за развитие на леките автомобили до 1980 г.“ и др. През 1973 г., след успешно издържан изпит в Художествената академия, инж. Мишев започва аспирантура по дизайн, която приключва през 1976 г., а скоро след това става член на Съюза на българските художници, секция „Дизайн“.

Така би могъл да изглежда в края на 60-те години първият серийно произвеждан мини-автомобил в България

Разработката е разделена на четири етапа: К-1 – проучване и проектно задание, К-2 – идейни проекти с рисунки, макети и чертежи, К-3 – окончателен проект с макет и конструкторска документация и К-4 – изработка на действащ прототип и провеждане на изпитания. На заседание на дизайнерския съвет единодушно е приет вариантът на инж. Мишев. Очаква се подписване на договор между ДСО “Автопром”, в резултат на което да започне серийното производство на този автомобил, но в крайна сметка проектът е прекратен и „Мото-купе“ остава една от многобройните интересни идеи, потънали безвъзвратно в историята.

Така е сложен край на една интересна и перспективна инициатива още преди нейното разгръщане на идейно равнище. Идеята за „Мото-купе“ се появява в края на 60-те години – творчески период, изпълнен с надежди и ентусиазъм, в който у нас има реални изгледи за изграждането на автоиндустрия със собствен облик и сравнително благоприятни условия за развитие. В онази епоха идеята за проектиране и внедряване в производство на български леки автомобили увлича все повече хора от все по-широки професионални кръгове и на пръв поглед изглежда, че изпълнението на подобна програма е само въпрос на време. Пълната липса на опит, практическа подготовка и най-вече отсъствието на солидна финансова основа обаче се превръщат в непреодолима преграда за практическата реализация на десетки, потънали в историята български проекти, сред които е и „Мото-купе“.

Макет на „Мото-купе“, проектиран и изработен от екипа на инж. Петко Мишев през 1968 г.

Още по темата