Българският екипаж стъпи на подиума в E-rally du Chablais


7
юни
2019

„Счупен швейцарски часовник“ вади Дедиков и Павлов от борбата за победата в третия кръг от рали шампионата на ФИА за електрически автомобили

Състезателите на българския отбор “РеСпорт” Калин Дедиков и Георги Павлов стартираха програмата си за сезон 2019 в Е-рали шампионата на Международната автомобилна федерация с призово класиране в третия кръг – Рали дю Шабле. Състезанието в швейцарските Алпи съчетаваше четири отделни рали шампионата, като общият капацитет от 90 екипажа беше запълнен до краен предел. Рали легендата Ари Ватанен с BMW М3 от средата на 80-те години поведе колоната от 15 класически рали автомобила, 60 съвременни бегачки и 15 електромобила. Българите затваряха списъка на стартиращите с последната модификация на BMW i3 120Ah.

За първи път екипажите в е-рали категорията бяха поставени в реалните състезателни условия на стандартните ралита. Затворените състезателни отсечки, шиканите, макадамовите участъци и извадените от преминаването на състезателните автомобили камъни и фракция на всеки от хилядите завои по трасето правеха състезанието максимално тежко за екипажите и техните серийни електромобили. Българските състезатели, които традиционно се справят добре при тежки условия, преминаха първите състезателни отсечки с добро темпо и записаха резултати, близки до тези на лидерите.

Скоростта при преминаване на макадамовите участъци и борбата с камъните по завоите даваше леко предимство на екипажите с Audi e-tron и Tesla, докато българите и останалите отбори с BMW i3 търсеха начин да пазят тесните серийни нископрофилни гуми на своите машини и да избиват загубеното време при всяка възможност.

Техническа неизправност в една от системите за времеизмерване на втората отсечка и последвалото крайно нелогично наказание от една минута за всеки от трите екипажа, за които системата е пропуснала да регистрира резултат, извадиха българите от борбата за победата. Последвалото обсъждане на проблема между представителите на ФИА, организаторите и неоснователно наказаните състезателите констатира техническите пропуски в използваната система за времеизмерване, но не доведе до отмяна на наказанията от страна на организатора. Доказаният опит на българския отбор през последните години в различни шампионати, провокира делегатите на ФИА Франсоа Монат и Марио Бонифачио да обсъдят евентуални промени в конкретни точки от регламента на е-рали с цел бъдещо избягване на подобни ситуации.

През вторият ден от състезанието Дедиков и Павлов отново се справиха подобаващо с предизвикателното трасе, не допуснаха никакви грешки и записаха добри резултати. Няколкото регистрирани първи времена по вече работещите контроли в отсечките  извадиха българите от дъното на временното класиране и те отново заеха място плътно след лидерите в шампионата.

Тежестта на допълнителната минута изоставане остави Дедиков и Павлов на шесто място в генералното класиране за FIA E-rally с общ резултат 1:36,5 минути от идеалното време. Победител стана италианският екипаж Гуидо Герини/Емануеле Калчети с Audi e-tron с 29,2 сек., следван на 2,7 сек. от Раул Феске/Каролин Брамс с Tesla Model 3. Другият заводски екипаж на Audi, Валтер Кофлер/Франко Гайони остана само на три десети от второто място. Световните шампиони за 2015 и 2016 Прусак/Беншери с BMW i3S и действащите е-рали шампиони от 2018 г.  Малга/Бонел с Tesla model 3 също бяха близо до подиума.

Големият успех за българските състезатели дойде с обявяването на резултатите от паралелно провеждащия се за първа година шампионат FIA E-rally Energy consumption cup, където екипажът на “РеСпорт” с BMW i3 стъпи на третото стъпало на подиума. Поредна победа в това класиране заслужено заеха победителите от предните два кръга на шампионата Стричер/Каминада с Hyundai Kona, втори се наредиха Прусак/Беншери с BMW i3S.

Световният е-рали шампионат продължава  само след няколко дни със старта в Португалия. Повечето отбори директно пътуват натам след финала в Швейцария, като ще имат само един свободен уикенд преди петият кръг във Франция.

Българите, които след феноменалното си представяне през 2014 г. неизменно се класират в топ 10 на света за сезона, за трета поредна година се подготвят и състезават във FIA E-rally изцяло с лични средства и ще пропуснат следващите няколко старта от шампионата. Нежеланата пауза в програмата на “РеСпорт” ще бъде използвана по най-ползотворният начин и екипът се е заел да пренесе натрупаният през годините опит от световните трасета у нас чрез организиране на открито и достъпно мероприятие за класически и електрически автомобили. Вече са ясни и датите на събитието „Класик рали Сердика“/“Е-рали Сердика“ 20-21.07.2019, като стартът и финалът ще са в София, а маршрутът ще премине по някой от класическите рали отсечки от добрите времена на рали „България“ в района на Самоков и Боровец.

Калин Дедиков: Състезанието в Швейцария беше голямо предизвикателство за нас и не беше планирано предварително. Бяхме подготвени за предния кръг в Чехия, но по ред външни причини участието ни се провали часове преди старта. Изключително съм доволен от нашето представяне в Рали дю Шабле. Шампионатът и конкуренцията се развиват много бързо, а ние определено сме в крак с нещата от спортна гледна точка. Не само не изоставаме, ами сме реална конкуренция на големите отбори. Състезанието беше уникално за е-рали шампионата с изцяло затворено трасе и всички предизвикателства на бързите ралита. Справихме се много добре с всичко и времената от отсечките го показват.  Дори не съм толкова разочарован от класирането заради нелепото наказание. По-скоро съм изненадан,че организатори в Швейцария може да имат проблем с някакъв часовник.

Третото ни място в новия шампионат за енергийна ефективност показа, че и в това направление сме конкурентни, въпреки че не бяхме сядали в BMW i3 близо от година.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >