БЪЛГАРСКИТЕ ШОФЬОРИ СЕ ОЦЕНЯВАТ ПО-КРИТИЧНО ВSD Index ПРЕЗ 2019


3
юли
2019

Стойността на националния Индекс за безопасно шофиране SDIndexSafe Drive Index,за българските водачина леки и лекотоварни автомобили e 88,0по скала от 0 до 100, където 100означава възможно най-ниско рисково поведение на пътя. Индексът е с 1,6пункта по-нисък от миналогодишния (89,6), . Шофьорите на камиони и автобуси се оказват по-рискови – стойността на техния първи национален SDIndex е 83.3.

Резултатите от новото издание на проучването бяха представени пред представители на медиите и отговорните институции днес на специално събитие в присъствието на партньори и организатори, сред които заместник министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ангел Попов, председателя на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“Малина Крумова, изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ Бойко Рановски, инспектора в Отдел „Пътна полиция“ Мария Ботева и управителя на SDI Застрахователен брокер Ясен Христов.

Основните рискови ситуации за водачите на леки автомобили остават сходни с тези от 2018 г. – поне веднъж през последните 12 месеца се е случвало неволно превишаване на скоростта на 9 от всеки 10 души (91%), разсейване зад волана, по-известно от проучването като “каране с половин око” (73%) и късно забелязване на спиращо отпред превозно средство с риск от удар (71%).

При шофьорите на камиони и автобуси основните рискови действия включват разговор с пътници и колеги по време на шофиране(поне веднъж през последните 12 месеца при 92% от водачите), съзнателно превишаване на скоростта при неинтензивен трафик (85%) и превишаване на скоростта, за да се навакса или избегне закъснение (80%).89% от професионалните шофьори твърдят, че са готови да отстъпят на пътя пред колеги-шофьори, независимо от превозното средство.

За пръв път данните и за двата индикатора се набират онлайн и Индекс за безопасно шофиране -SDIdnex е изчислен въз основа на отговорите на над 35 хиляди шофьори на леки автомобили и над 1000 шофьори на камиони и автобуси. Между двете групи водачи се наблюдава сериозно напрежение на пътя – 90% от шофьорите на камиони и автобуси считат, че техните колеги с леки автомобили проявяват целенасочена агресия спрямо тях, а 65% са били участници в рискова ситуация с проявена агресия. Почти 2/3 считат, че колегите им също са склонни на агресия спрямо шофьорите на леки автомобили. Резултатите отново показват, че българскитеводачи са склонни да обясняват рисковете по пътищата с поведението на “другите на пътя”.

SDIndex е първото национално представително изследване за самооценка на рисковете в шофьорското поведение. Организатор на проекта е SDIброкер, а партньори са МВР, МТИТС, МОН,Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“и Дружеството на психолозите в България. Въпросниците от проучването остават активни и всички желаещи шофьори могат да се включат, попълвайки въпросника, който е достъпен на сайта на проекта www.sdindex.bg

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >