Българска реплика на Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA: тътен от ада


11
окт.
2021

Горе – До Cuore Sportivo: Емо (вдясно) и Светослав със своята Alfa 75. С тази моторизация оригиналът развива над 270 км/ч

Братята Емо и Светослав са скромни на вид мъже на средна възраст. Спокойният тон, с който общуват, както и смиреното поведение, което демонстрират, по нищо не подсказват, че тези господа крият страшна тайна… в гаража си. Не, няма да бързаме да отваряме вратите му. Кръвта във вените ни обаче започва да се смразява, лястовичките от дърветата наоколо уплашено излитат – защото отвътре ТЯ се събужда с разярения си металически глас, готова да наказва. Четири цилиндъра са бесни: и няма как да е другояче. Защото двамата братя са пробудили най-бруталната модификация на Alfa Romeo 75, създавана някога – Turbo Evoluzione IMSA, макар и под формата на реплика.

Голяма част от компонентите около двигателя (като масления сепаратор отдясно) е плод на ръчен труд и фини заваръчни дейности

Заклетите алфисти гледат със страхопочитание на тази специална версия, създадена точно за състезанието Giro Automobilistico d’Italia (Автомобилната обиколка на Италия) – микс от рали и пистова надпревара, включваща както емблематични отсечки, така и каране по легендарни трасета като „Монца“, „Мизано“, „Варано“ и „Валелунга“.

Зад волана на най-дивата 75 Turbo Evoluzione IMSA застават пилоти като Никола Ларини, Рикардо Патрезе и Мики Биазон

Проектираната и конструирана само за два месеца от отдела за състезателни проекти на Alfa „бегачка“ с тегло 960 кг разбива конкуренцията и печели първите три места на подиума през 1988 и 1989, задвижвана от 1,8-литров 4-цилиндров двигател с турбо – с мощност 335 конски сили през първата и 400 – през втората година на участието си. Всъщност добавката IMSA (от International Motor Sports Association) към името подсказва, че италианците налагат малко по-освободени правила за своята надпревара – следвайки тези на американските състезания за издръжливост (American IMSA Endurance Regulations).

Комплектът от спойлери и „раздувки“ за каросерията е поръчан от холандец, специализиран в подобни проекти

Но да се върнем пак към новото хилядолетие и към братята от София: Емо, по-големият от тях, преди две години купува стара Alfa 75 от автокъща до Горни Богров. Вдъхновен от любовта си към „италианките“ и шеметната история на „бегачката“, мъжът решава да направи римейк на легендата – с помощта на Светльо. А те имат необходимите за целта умения. Близо 15 години братя Бошнакови работят на високи постове в официалния сервиз на Audi в София („Порше София Запад“), а сега, отново в комплект, отиват в „М Кар“, където ще ремонтират BMW-та.

Допълнителните спойлери позволяват постигането на по-висока максимална скорост

Преди това обаче за по-малко от две години Емо успява да превърне 75-ицата, купена с „бетонирани“ бутала, в пистова „бегачка“, достойна за исторически състезания – а вероятно и за специален паспорт от FIA. Ентусиастът успява да открие в чужбина двигател Evoluzione – с леко намаления заради хомологационните изисквания (до 1762 куб.см) работен обем. Това прави репликата още по-автентична. Оборудваната с произведен в България ролбар и с пожарогасителна система пистова „бегачка“ далеч не е само музеен експонат – тя вече е завъртяла първите си обиколки на писта „Дракон“ – и се е представила доста добре.

Безопасност: пожарогасителната система е важен елемент за сигурността при пистовата състезателна машина

Още по темата