2021
Един от първите камиони Mercedes-Benz, предназначени за международни превози, които пристигат в България през 1959 г. (горе)
В началото на юни на територията на Международния панаир в Пловдив се проведе TRUCK EXPO 2021 – най-голямото изложение в България за тежки и лекотоварни автомобили, автобуси и специализирани превозни средства. В контекста на това събитие би било интересно да си припомним и за първите модерни тежкотоварни камиони, които изграждат имиджа на НРБ в средите на елитните международни превозвачи в продължение на десетилетия.
В края на март и началото на април 1958 г. е извършен първият организиран международен превоз с български товарни автомобили зад граница.
Към средата на същата година по указания на транспортното министерство, представители на външнотърговското предприятие “Металимпорт” започват преговори с различни западни фирми-производители за доставката на големотонажни автомобили и специализирани прикачни средства. В групата са включени и представители на кантора “Кореком” към Държавното стопанско предприятие “Булет”, което по същото време е упълномощен представител на Mercedes-Benz за България. Проведени са разговори с фирмите Mercedes-Benz, MAN, Renault, Fiat, Kässbohrer, Blumhardt и др. Изборът се оказва по-труден от очакваното, тъй като дотогава такива автомобили не са внасяни у нас, а всяко от пряко ангажираните с този въпрос ведомства има различни виждания. Така например по време на преговорите Министерство на външната търговия в лицето на тогавашния зам. министър Андрей Луканов, настоява сделката да бъде сключена с Fiat, тъй като външнотърговският ни баланс с Италия през същата година е добър и това би улеснило изплащането на камионите.
След много внимателен и задълбочен анализ на резултатите от преговорите с различните фирми е взето окончателно решение за доставката на 100 броя товарни автомобили-влекачи от завода на Mercedes-Benz в Гагенау, както и 150 броя полуремаркета (100 бордови, 30 хладилни и 20 цистерни) от западногерманската фирма Blumhardt във Вупертал.
Първата група от 30 автокомпозиции – 20 с бордови и 10 с хладилни полуремаркета пристига у нас на 5 юни 1959 година. 50 броя от 100-те композиции остават в София, 25 броя са изпратени в Пловдив, 15 в Пазарджик и 10 в Плевен.
По същото време ДСП „Булет“ и ДСО „Тексим“ също разполагат със солиден контингент от собствени камиони за международни превози, в това число MAN, Berliet, Volvo и др. В края на 1969 г. обаче те са разформировани с правителствено решение и техните активи и пасиви са прехвърлени към други организации, като камионния автопарк е предаден ДАП-ММП (Държавно автомобилно предприятие-Международни и междуградски превози). По същото време предстои приемането на договорената от “Тексим” доставка на около 450 камиона Berliet и така към 1971 г. нашият международен транспорт вече разполага с повече от 1600 камиона.
Със заповед на транспортния министър, от 1 март 1973 г. ДАП-ММП излиза от подчинението на СО “Автомобилен транспорт” и се обособява като независимо предприятие под името ДАСП – “Международни превози”, като преминава на директен отчет пред Министерството на транспорта. По същото време са доставени и още 200 нови камиона Mercedes-Benz.
В началото на 1975 г. е издадено Разпореждане № 58 на Министерския съвет, с което предприятието е изведено на валутна стопанска сметка и самоиздръжка с възможност за директна доставка на автомобили, резервни части, гуми, масла и оборудване.
През същата година излиза и 227-о Разпореждане на Министерския съвет, с което от 1 юни 1975 г. ДАСП-Международни превози се преобразува в Стопанско обединение “Международен автомобилен транспорт”, или съкратено СО-МАТ.
През 1976 г. Българската народна банка и Българската външнотърговска банка отпускат валутен кредит за доставката на 2400 нови товарни автомобила с товароносимост 20 тона, с което автопаркът на СО-МАТ вече надхвърля 4000 камиона. Между 1977 и 1982 г. са доставени на два пъти още по 200 камиона от марките Mercedes-Benz, Volvo, Iveco, Renault и Berliet.
През 1982 г. е достигнат своеобразен връх на валутните постъпления от близо 170 милиона долара, осигурени от СО-МАТ. Тогава са закупени на кредит и два морски фериботни кораба – “Царевец” и “Трапезица” с капацитет около 160 полуремаркета на всеки от тях или по 110 автокомпозиции.