Българите шофират най-плавно


15
май
2018

Шофьори от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) се присъединиха към 12-те държави от цял свят, в които се провежда проучване на Shell за влиянието на емоциите и навиците върху шофьорското поведение. Изследването използва съвременни технологии, за да наблюдава над 3500 ежедневни пътувания в региона, в допълнение към 15 000 в световен мащаб. Оказва се, че фактори като настроението и личностните характеристики влияят в по-голяма степен на способността на шофиране отколкото пола, националността или професионалното занимание.

Проучването дава повече информация за условията за придвижване и начина на шофиране в петте страни от ЦИЕ, като GPS технология беше използвана, за да измери скоростта на движение, спирането и ускоряването на шофьорите, давайки обща оценка на ефективността им. Българските шофьори показаха, че са най-ефективни зад волана (63/100 точки), следвани от шофьорите в Чехия. Словашките шофьори пък имат най-дълго време на придвижване от 52 минути (ежедневен маршрут) в сравнение с българските, които прекарват средно 29 минути на пътя. Полските и словашките шофьори изминават най-големи разстояния (35 км и 40 км), а унгарските са най-внимателни, със средна скорост от само 32 км/ч.

Д-р Крис Брауер от Института по мениджмънт към Университета Goldsmiths коментира, че въпреки различните условия за придвижване се откриват сходни индикатори за шофьорското представяне в региона: „Анализирайки резултатите от Централна и Източна Европа може да заключим, че типовете характер и личностните характеристики повлияват повече върху шофьорското представяне, отколкото дали сте мъж или жена, откъде сте и каква професия имате. Но фактори като възрастта и семейният статус са също доказани индикатори: по-опитните шофьори, и тези, които се возят с деца в колата, се представят най-добре зад волана. Това е значителен контраст в сравнение с германските шофьори, които се включиха в изследването на по-ранен етап, и които се представят по-добре, когато са сами в колата.“

Изследването разкри 5 отличителни типа характери на шофьорите в Централна и Източна Европа:

България (бдителни и владеещи ситуацията): Устойчиви на стресиращи ситуации, българските шофьори са най-добре представящите се на пътя от гледна точка на ефективност на шофиране. Те не са склонни да поемат риск и правят уверен избор, докато шофират, за да предпазят себе си и пътниците си. Според анализа на резултатите, шофьорите в България, които планират пътуването си, изживяват по-малко стрес зад волана. Бдителни и внимателни, те имат най-високи резултати по показатели като „ефективно представяне“ и „плавно придвижване“. Тези личностни характеристики описват профил на водач, който успява да запази спокойствие зад волана, без да е твърде превъзбуден или потиснат, следващ дневната си рутина. Това са хора, които знаят кога да „натиснат спирачките“ и да бъдат внимателни, в живота и зад волана.

Полша (социални и разговорливи): Полските шофьори се зареждат с енергията на другите, затова харесват да имат спътници в колата. Тяхната грижовна и подкрепяща натура и съпричастност към останалите – пътници и други участници в движението, води до повече удовлетворение зад волана и до по-безопасни пътувания.

 Словакия (алтруистични и амбициозни): Реалистичната и амбициозна природа на словашките шофьори означава, че те имат по-ефективни пътувания, и се чувстват по-безопасно на пътя.

Унгария (Творчески настроени и изобретателни): Шофирането е средство за изразяване на унгарските шофьори, които обичат да бъдат на път и се чувстват сигурни зад волана. Техните колебания в настроението обаче водят до по-малко ефективни пътувания.

Чехия (Отворени и екстровертни): Профилът на чешките водачи показва, че те са много ангажирани със социални дейности в ежедневието си. Техният екстровертен характер предполага, че обръщат голямо внимание на другите участници в движението.

 Д-р Брауер прави следните коментари: „Естеството на това проучване ни позволява да наблюдаваме не само влиянието на фактори като личностните, но и външни, като времето и трафика, както и фактори, върху които ние като шофьори имаме повече контрол. Анализирайки резултатите, виждаме, че шофьорите могат да предприемат малки стъпки, за да подобрят пътуването си, например да пият достатъчно вода, да не пропускат храненето, да си правят кратки почивки, докато пътуват на дълги разстояния, или да разнообразят пътуването си с музика.“

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин