„Бъбреците“ на BMW: eволюцията на един непреходен символ


21
юни
2021

В своя първоначален вид радиаторната решетка на BMW почти по нищо не се различава от тази на повечето автомобили. В края на 30-те години са обособени двата плътно допрени един до друг елипсовидни отвора, които изглеждат актуални за времето си, но все още не изпъкват с нищо специфично на фона на тогавашните дизайнерски тенденции. Едва след войната те постепенно се утвърждават като запазена марка на BMW, въпреки че при някои от спортните модели са премахнати поради несъвместимост с цялостната концепция (което напълно закономерно е направено и при спортните модели на Mercedes-Benz от същия период).

Формата на вертикалните отвори и тяхното съотношение към основната решетка, макар и с леки козметични и стилистични промени, са запазени в определени параметри доста дълго време, чак до средата на 80-те години, когато става наложително да се пристъпи към по-радикална промяна. Тогава те придобиват почти хоризонтална форма и са събрани в една равнина с фаровете. Подчертано спортната насока в имиджа на BMW обаче прави все по-сложно тяхното запазване във вид, в който да останат разпознаваеми. До момента тази комплексна, но не и невъзможна за изпълнение задача се решава успешно от фирмените дизайнери, ако не броим внезапния уклон към мегаломания, който най-вероятно ще остане само екзотично изключение от правилото.
Екологично чистите превозни средства на баварската компания, които отдавна са неизменна част от нейната продуктова гама, на практика нямат нужда от радиаторна решетка. Въпреки това при тях все още продължават да присъстват двата неизменни отвора, които вървят в комплект с вечно намръщените фарове…

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин