Булгаррено 8: неостаряваща легенда

1804
2025

Първите големи доставки на Renault в България са направени точно преди 100 години, като с такива автомобили разполагат армията и столичната противопожарна служба. В междувоенния период марката има няколко представители у нас, последният от които е Рене Волц, син на дворцовия фотограф Георг Волц. В края на 1948 г. той е принуден да емигрира във Франция, а вносът на Renault е преустановен.

През пролетта на 1966 г. е взето решение за изграждането на монтажен завод на френската марка у нас. Основен поддръжник на този проект е Емил Разлогов, който до средата на 60-те години е търговски съветник в българското посолство в Париж и лично води преговорите с Renault. По-късно става директор на Държавното стопанско предприятие „Булет“  – една от малкото български фирми в епохата на комунистическо управление, които работят на чисто капиталистически принцип, и чиято основна цел е осигуряването на валута за държавния бюджет. Докато разработва проекта за монтаж на Renault, Разлогов привлича за свой основен партньор от българска страна военния инженер генерал Георги Ямаков, който по същото време е директор на Държавното стопанско обединение „Металхим“ – мощна индустриална структура, която включва всички военни заводи в страната.  

Серийното производство на Булгаррено започва в Пловдив в края на 1966 година, а година по-късно е открит изцяло нов завод с капацитет 10 000 броя годишно. Първият и основен модел на френската фирма, произвеждан у нас, е Renault 8.

В края на 1969 г. Българската комунистическа партия предприема мащабни политико-икономически реформи. В резултат на това фирми, като „Булет“, „Тексим“, и други, които развиват своята дейност на частни начала, са закрити. По тази причина заводът в Пловдив прекъсва своята работа през януари 1970 г., а през февруари и март получава разрешение да довърши последните си автомобили, останали от предишната година. Голяма част от тези малко над 400 коли са експортирани в Югославия.

През март 1970 г. Булгаррено преминава под ръководството на ДСО „Автопром“, което по същото време обединява всички български автомобилостроителни заводи. Тогава е направен опит за възобновяване на сътрудничеството с Renault, и е договорен монтажът на още 1600 автомобила от моделите 8 и 10. Тази кооперация продължава до май 1971 г., когато по взаимно съгласие взаимоотношенията с Renault са окончателно прекратени като неизгодни.

Между септември 1966 г. и май 1971 г. в България са произведени общо около 6720 броя Булгаррено. Един от тях е показаният на снимките екземпляр на Булгаррено 8 от колекцията на Иван Кесов. Автомобилът е реставриран до своя оригинален вид и днес е част от експозицията на най-новия автомобилен музей у нас, който се намира в село Марково, близо до Пловдив.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин