Ретро » „Булгаралпин“: най-добрият спортен автомобил от Източния блок

„Булгаралпин“: най-добрият спортен автомобил от Източния блок

0209
2021

Горе – Един от запазените у нас екземпляри на “Булгаралпин”, който преди няколко години беше основно реставриран от Валери Манджуков, дългогодишен член на БАК „Ретро“ и член на управителния съвет на клуба

“Булгаралпин” без съмнение е най-атрактивният спортен автомобил на Източния блок, който не се нуждае от специално представяне. Той се изработва в продължение на малко повече от година, паралелно с оригиналния Alpine, който по същото време е жива легенда в световния автомобилен спорт. Нашите най-добри състезатели от първата половина на 70-те години печелят някои от най-големите си и престижни отличия именно на волана на “Булгаралпин”. Стъклопластовото купе за кратко се превръща в легенда и на българска земя, особено на най-престижните родни надпревари с международно участие, като ралитата “Златни пясъци” и “Хеброс”.

Производството на атрактивния спортен еквивалент на Alpine A110 в Пловдив е заложено като приложение към договора с Renault за монтаж на леки автомобили от 20 август 1966 г. Основният аргумент за подобна инвестиция е, че по този начин нашите отбори могат да разчитат на конкурентоспособен автомобил за участие в престижни международни надпревари, от една страна, а от друга – в лицето на “Булгаралпин” неговият производител, фирмата ДСП “Булет”, получава атрактивна и доходоносна експортна стока, която се очаква да осигури големи валутни постъпления.

Договорът е подписан от директора на “Булет” Емил Разлогов и директора на Alpine Жан Ределе точно преди половин век, на 27 септември 1967 г., и също е със срок от 10 години, както договора за монтаж на “Булгаррено”.

Предисторията на този изключителен автомобил започва в самото начало на 60-те години. През 1960 г. се появява обновената версия на Alpine, обозначена като A108 с изцяло рестилизирана клиновидна предна част. При това изпълнение за първи път е въведена оригинална носеща конструкция, която съпътства модела до края на неговото производство. Основните механични елементи, в това число и двигателят, по традиция се доставят от Renault. През октомври 1962 г. на автосалона в Париж е представена по-мощната, модернизирана версия А110. Основната външна разлика спрямо предходната модификация (в нейното закрито изпълнение Berlinette) е изцяло променената и обновена задна част на каросерията, адаптирана към новия по-голям двигател.

Единственият екземпляр на „Булгаралпин“, показан на Пловдивския панаир през 1968 г. на фона на купите, спечелени от фирмения отбор на ДСП „Булет“ в различни автомобилни състезания у нас и в чужбина

Първоначално се предлагат версиите “70” и “100” с 1108-кубиков двигател и мощност съответно 66 и 95 к.с., като първата от тях фигурира и в гамата на “Булгаралпин”. Между 1965 и 1971 г. се изработва и вариант 1300 S, оборудван с тунингован двигател от Renault 8 Gordini, чийто работен обем е увеличен на 1296 куб. см, а мощността на 120 к.с. Съществува и стандартно изпълнение, обозначено като 1300 G с 1255-кубиков мотор, чието производство във Франция продължава от 1967 до 1971 г., а у нас се прави от 1968 до 1970 г. Най-мощната разновидност на Alpine, предлагана от 1969 г. до края на производството през 1977 г., е версията 1600 с избор за два варианта на двигател – от Renault 16 или Renault 17.

Появяването на “Булгаралпин” става също толкова изненадващо, както и това на “Булгаррено”. В този случай обаче, от подписването на договора през септември 1967 г. до началото на производството минава малко повече от година, като за този период е обособен специален цех на територията на завода, който е оборудван за изработката на стъклопластовите каросерии за “Булгаралпин”.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин