Брюксел шпионира разхода ни – как да забраним това?

2306
2023

Не сте чували за регламента OBFCM? Зад него се крие широкообхватна система за събиране на данни от всички нови автомобили, произведени след 2021 г. За повечето шофьори този регламент е „тъмна Индия“ – ето защо те изобщо не подозират, че могат да забранят на хората в Брюксел да разбират какво се случва с автомобила им.

Обичате ли да давате газ? Автомобилът ви харчи много гориво, вероятно значително повече от посоченото в каталожните данни? А може би шофирате Рlug-in хибрид, но рядко зареждате батерията му? Цялата тази информация се съобщава на ЕС, ако автомобилът ви е произведен от 2021 г. нататък. Малко шофьори подозират, че новото им МПС е истински информационен октопод – което записва данни за целия си живот, който може да бъде проследен.

Правната основа за предаване на данните е регламентът OBFCM. Съкращението идва от „On-board fuel and energy consumption monitoring“, т.е. мониторинг на разхода на гориво/електрическа енергия на вашия автомобил. Производителите на автомобили са задължени да събират данни на годишна база за всички автомобили с първа регистрирация след 1 януари 2021 г. – например в рамките на редовно обслужване в сервиза – и да ги изпратят до Европейската агенция по околна среда (ЕАОС). Базата данни се нарича „reportnet“.

Следене на автомобили само с ДВГ и на хибриди

Изненадващ е фактът, че от 2035 г. ЕС забранява всички нови автомобили на двигатели с вътрешно горене, включително и хибридите, но очевидно изобщо не се интересува дали електромобилите също постигат своите официални данни за консумацията. А както сме се убедили от нашите многобройни тестове, моделите на ток масово не го правят. Хората от Брюксел ровят само в данните, събрани от бензинови, дизелови и хибридни автомобили – като за последната категория наборът от данни е изключително широкообхватен.

Кои данни за автомобилите ни ще бъдат докладвани на ЕС?

Пред германски медии Mercedes, VW и BMW потвърждават, че всички производители на автомобили трябва да предават на ЕС следните данни, съхранявани в ECU-тата на моделите с ДВГ:

  • общ разход на гориво (за целия експлоатационен цикъл) в литри;
  • общ пробег (за целия експлоатационен цикъл) в километри;
  • скорост на автомобила в км/ч.

За хибридните модели трябва да бъдат подавани и някои допълнителни данни:

  • общ разход на гориво (за целия експлоатационен цикъл) в литри;
  • общ разход на гориво в режим на разреждане на батерията (за целия експлоатационен цикъл) в литри;
  • общ разход на гориво при избран от водача режим на зареждане (за целия експлоатационен цикъл) в литри;
  • общ пробег (за целия експлоатационен цикъл) в километри;
  • общ пробег в режим на разреждане на батерията при изключен ДВГ (за целия експлоатационен цикъл) в километри;
  • общ пробег в режим на разреждане на батерията при включен ДВГ (за целия експлоатационен цикъл) в километри;
  • общ пробег при избран от водача режим на зареждане (за целия експлоатационен цикъл) в километри;
  • общата енергия от мрежата, акумулирана в батерията (за целия експлоатационен цикъл) в кВтч

Идентификация на автомобила по VIN

Макар че данните се подават анонимно, производителите са задължени да разкриват и VIN-а (номера на шасито). Ето защо всеки пакет от данни може да бъде свързан с определено МПС и в крайна сметка – със съответния собственик. Между другото, предаването на данните може да става не само при посещение в сервиза. Цитиран от германското издание FOCUS, говорител на VW коментира: „Данните могат да бъдат прочетени от производителя и Over-the-Air, а и по същия начин – да бъдат подадени към ЕС. Освен това регламентът предвижда и държавите членки да събират данни и да ги предават към ЕС. За целта данните се вадят при ГТП и се изпращат към ЕС от страните членки.

Как да откажем предаването на данните?

Много собственици на автомобили изобщо не подозират какво се докладва в Брюксел, но и не знаят, че могат да забранят изпращането на въпросните данни. Това обаче не е типично право на възражение по смисъла на законите за защита на личните данни, а по-скоро възможност за отказ за предаване на данни. За въпросния отказ обаче задължително трябва да се погрижите сами. Това е регламентирано в членове 9 и 10 от съответния регламент на ЕС. Има минимум два начина, по които може да бъде направен отказът:

  • Чрез изпращане на съобщение до производителя на автомобила. „Клиентите могат да изпратят възражение по електронна поща – и след това никакви данни няма да бъдат предавани към EEA“, разкрива говорител на Mercedes. Текст на официалната страница на BMW пък гласи: „В рамките на правните ни задължения, при посещение в нашите оторизирани сервизи определени данни за вашия автомобил (т.нар. OBFCM данни, като например разхода на гориво и изминати километри) се събират и се предават от производителя (BMW AG) на Европейската комисия. Вие може да откажете събирането и предоставянето на данните за тази цел, като се обърнете към оторизираните сервизи на BMW и клоновете на BMW.“
  • Чрез опцията „Opt-Out“ в сервиза, ако там е планирано предаването на данни. От VW разкриват: „Клиентът може да даде отказ преди прехвърлянето, тогава данните за OBFCM по смисъла на Регламент на ЕС 2021/392 с цел предаване към ЕС нямат да бъдат нито прочетени, нито предавани.“ И все пак – ако като потребител не сте запознати с правата си, надали ще се сетите да го направите.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин