2023
Не сте чували за регламента OBFCM? Зад него се крие широкообхватна система за събиране на данни от всички нови автомобили, произведени след 2021 г. За повечето шофьори този регламент е „тъмна Индия“ – ето защо те изобщо не подозират, че могат да забранят на хората в Брюксел да разбират какво се случва с автомобила им.
Обичате ли да давате газ? Автомобилът ви харчи много гориво, вероятно значително повече от посоченото в каталожните данни? А може би шофирате Рlug-in хибрид, но рядко зареждате батерията му? Цялата тази информация се съобщава на ЕС, ако автомобилът ви е произведен от 2021 г. нататък. Малко шофьори подозират, че новото им МПС е истински информационен октопод – което записва данни за целия си живот, който може да бъде проследен.
Правната основа за предаване на данните е регламентът OBFCM. Съкращението идва от „On-board fuel and energy consumption monitoring“, т.е. мониторинг на разхода на гориво/електрическа енергия на вашия автомобил. Производителите на автомобили са задължени да събират данни на годишна база за всички автомобили с първа регистрирация след 1 януари 2021 г. – например в рамките на редовно обслужване в сервиза – и да ги изпратят до Европейската агенция по околна среда (ЕАОС). Базата данни се нарича „reportnet“.
Следене на автомобили само с ДВГ и на хибриди
Изненадващ е фактът, че от 2035 г. ЕС забранява всички нови автомобили на двигатели с вътрешно горене, включително и хибридите, но очевидно изобщо не се интересува дали електромобилите също постигат своите официални данни за консумацията. А както сме се убедили от нашите многобройни тестове, моделите на ток масово не го правят. Хората от Брюксел ровят само в данните, събрани от бензинови, дизелови и хибридни автомобили – като за последната категория наборът от данни е изключително широкообхватен.

Кои данни за автомобилите ни ще бъдат докладвани на ЕС?
Пред германски медии Mercedes, VW и BMW потвърждават, че всички производители на автомобили трябва да предават на ЕС следните данни, съхранявани в ECU-тата на моделите с ДВГ:
- общ разход на гориво (за целия експлоатационен цикъл) в литри;
- общ пробег (за целия експлоатационен цикъл) в километри;
- скорост на автомобила в км/ч.
За хибридните модели трябва да бъдат подавани и някои допълнителни данни:
- общ разход на гориво (за целия експлоатационен цикъл) в литри;
- общ разход на гориво в режим на разреждане на батерията (за целия експлоатационен цикъл) в литри;
- общ разход на гориво при избран от водача режим на зареждане (за целия експлоатационен цикъл) в литри;
- общ пробег (за целия експлоатационен цикъл) в километри;
- общ пробег в режим на разреждане на батерията при изключен ДВГ (за целия експлоатационен цикъл) в километри;
- общ пробег в режим на разреждане на батерията при включен ДВГ (за целия експлоатационен цикъл) в километри;
- общ пробег при избран от водача режим на зареждане (за целия експлоатационен цикъл) в километри;
- общата енергия от мрежата, акумулирана в батерията (за целия експлоатационен цикъл) в кВтч
Идентификация на автомобила по VIN
Макар че данните се подават анонимно, производителите са задължени да разкриват и VIN-а (номера на шасито). Ето защо всеки пакет от данни може да бъде свързан с определено МПС и в крайна сметка – със съответния собственик. Между другото, предаването на данните може да става не само при посещение в сервиза. Цитиран от германското издание FOCUS, говорител на VW коментира: „Данните могат да бъдат прочетени от производителя и Over-the-Air, а и по същия начин – да бъдат подадени към ЕС. Освен това регламентът предвижда и държавите членки да събират данни и да ги предават към ЕС. За целта данните се вадят при ГТП и се изпращат към ЕС от страните членки.

Как да откажем предаването на данните?
Много собственици на автомобили изобщо не подозират какво се докладва в Брюксел, но и не знаят, че могат да забранят изпращането на въпросните данни. Това обаче не е типично право на възражение по смисъла на законите за защита на личните данни, а по-скоро възможност за отказ за предаване на данни. За въпросния отказ обаче задължително трябва да се погрижите сами. Това е регламентирано в членове 9 и 10 от съответния регламент на ЕС. Има минимум два начина, по които може да бъде направен отказът:
- Чрез изпращане на съобщение до производителя на автомобила. „Клиентите могат да изпратят възражение по електронна поща – и след това никакви данни няма да бъдат предавани към EEA“, разкрива говорител на Mercedes. Текст на официалната страница на BMW пък гласи: „В рамките на правните ни задължения, при посещение в нашите оторизирани сервизи определени данни за вашия автомобил (т.нар. OBFCM данни, като например разхода на гориво и изминати километри) се събират и се предават от производителя (BMW AG) на Европейската комисия. Вие може да откажете събирането и предоставянето на данните за тази цел, като се обърнете към оторизираните сервизи на BMW и клоновете на BMW.“
- Чрез опцията „Opt-Out“ в сервиза, ако там е планирано предаването на данни. От VW разкриват: „Клиентът може да даде отказ преди прехвърлянето, тогава данните за OBFCM по смисъла на Регламент на ЕС 2021/392 с цел предаване към ЕС нямат да бъдат нито прочетени, нито предавани.“ И все пак – ако като потребител не сте запознати с правата си, надали ще се сетите да го направите.
Продължете на следващата страница