Бош стартира серийната разработка на първия автомобилен лидар


2
ян.
2020

Всички хубави неща са три. Това важи и за автоматизираното шофиране. За да тръгнат безопасните автономни автомобили по пътищата, в допълнение към камерата и радара е необходим и трети сензор. Ето защо Бош стартира серийната разработка на първия автомобилен лидар (light detection and ranging – откриване и определяне на разстоянието със светлина). Лазерният далекомер е незаменим за шофиране в съответствие с нива 3-5 на SAE за автономно шофиране. При движение по магистрала и в града новият сензор на Бош ще покрива и далечния, и близкия обхват. Чрез икономии от мащаба Бош иска да понижи цената на сложната технология и да я пригоди за масовия пазар. „Бош допълва гамата от сензори, за да реализира автоматизираното шофиране“, твърди изпълнителният директор на Бош Харалд Крьогер.

Бош предвижда всички пътни ситуации при автоматизираното шофиране

Само паралелното използване на три сензорни функции гарантира безопасното приложение на автоматизираното шофиране. Това се потвърждава от анализите на Бош: разработчиците са изследвали всички приложения на автоматизираните функции – от асистента за движение по магистрала до изцяло автономното движение в града. Ако, например на кръстовището към автоматизирания автомобил се приближава мотоциклет с по-висока скорост, освен камерата и радара е необходим и лидар, който да засече надеждно мотоциклета. Радарът трудно ще открие тесния силует и пластмасовите детайли, а камерата може да бъде заслепена от неблагоприятна светлина. Когато радарът, камерата и лидарът се използват заедно, те се допълват перфектно и осигуряват надеждна информация за всяка пътна ситуация.

Лидарът има решаващ принос за автоматизираното шофиране

Лазерът е като трето око: лидарният сензор излъчва лазерни импулси и получава отразената лазерна светлина. Сензорът изчислява разстоянието според измереното време, за което светлината изминава съответното разстояние. Лидарът има много висока разделителна способност с далечен обхват и голямо зрително поле. Лазерният далекомер открива надеждно и неметални препятствия на голямо разстояние – например камъни на пътя. Своевременно могат да бъдат предприети маневри като спиране или заобикаляне. Същевременно приложението на лидар в автомобила поставя високи изисквания към компоненти като детектора и лазера – особено по отношение на термоустойчивостта и надеждността. Бош прилага системното си ноу-хау в областта на радарите и камерите за развитие на лидара, така че трите сензорни технологии да бъдат оптимално координирани. „Искаме да направим автоматизираното шофиране безопасно, удобно и завладяващо. Така ние даваме решаващ принос за мобилността на бъдещето“, твърди Крьогер. Лидарът с далечен обхват на Бош отговаря на всички изисквания за безопасност на автоматизираното шофиране, така че в бъдеще производителите на автомобили ще могат да го интегрират ефективно в различни видове превозни средства.

С изкуствения интелект асистиращите системи стават още по-безопасни

Bosch е иновационен лидер в сензорните технологии за системите за подпомагане на водача и автоматизираното шофиране. От много години компанията разработва и произвежда милиони ултразвукови, радарни и камерни сензори. През 2019 г. Бош вдигна продажбите си на системи за асистиране на водача с 12% до около два милиарда евро. Асистиращите системи проправят пътя на автоматизирано шофиране. Наскоро инженерите успяха да оборудват технологията на автомобилните камери с изкуствен интелект, като я изведоха на нов етап в развитието. Изкуственият интелект разпознава обектите, разделя ги на класове – автомобили, пешеходци, велосипедисти – и измерва тяхното движение. Камерата може също така по-бързо и надеждно да открие и класифицира частично скрити или пресичащи превозни средства, пешеходци и велосипедисти в натоварения градски трафик. Така автомобилът може да активира аларма или аварийно спиране. Радарната технология също се усъвършенства непрекъснато. Новото поколение радарни сензори на Бош може да улови още по-добре обкръжението на автомобила – дори при лошо време и неблагоприятна светлина. Основата за това са далечният обхват на засичане, широкият ъгъл на отваряне и високата ъглова разделителна способност.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >