Бончо Дунев и неговият български едноместен болид


25
февр.
2021

За любителите на автомобилния спорт Бончо Дунев е известен като един от най-известните български автомобилни пилоти от близкото минало. Неговото първо участие на градско състезание датира още от далечната 1966 г., когато той е едва 19-годишен, но успява да се класира четвърти сред всичките 26 участници. Истинската му състезателна кариера обаче започва едва след излизането му от казармата през 1973 г. През 1976 г. той е поканен от Георги Серафимов за навигатор, а първият им старт като екипаж е на рали “Хеброс” през 1976 г.

Известен факт от богатата състезателна кариера на Бончо Дунев е, че през втората половина на 70-те години той конструира и изработва един атрактивен състезателен автомобил от Формула “Естер“, който предизвиква огромен интерес. Първото му официално участие е по време рали “Албена” през 1978 г. , където се класира седми, но международното жури на социалистическите отбори е впечатлено от възможностите на автомобила и награждава Дунев, като конструктор на “Най-добър автомобил” от Формула “Естер”. Според неофициални данни “формулата” (която е снабдена с двигател от Лада и скоростна кутия от ЗАЗ с механика от Melkus) достига забележителна максимална скорост от 230 – 240 км/ч.

След успешната изява на рали “Албена”, идва участие на трасето “Чайка” в Киев през 1979 г., където Дунев се класира на 11-то място. Скоро след това ефектният прототип се изявява и на още едно състезание в Чехословакия, което е и първият му “полеви тест” на мокра настилка.

Още след първите си изяви с “формулата” Бончо Дунев успява да си спечели достатъчно почитатели и съмишленици, но и немалко противници. След серията успешни проекти на Христо Христов (1977), Бончо Дунев (1978), Велизар Андреев (1979) и Венелин Урумов (1979), опитите за създаване на български състезателни автомобили от Формула „Естер“ са преустановени.  

Още по темата