Богът на вятъра

Huayra e богът на вятъра. Pagani използва името за новия си суперспортен автомобил. Първият тест бе доста бурен

3103
2017

Сърцето тупти учестено. Дланите са влажни. В стомаха ми има пеперуди. Развълнуван съм. Нищо чудно – не всеки ден имам среща с италианска красавица.

Тя определено няма да се сети за мен – има твърде много ухажори. Видях я за първи път преди година. На автомобилния салон в Женева. Наслаждавах й се отдалеч. Дори се промъкнах скришом близо до нея. Възхитих се на стила й, на нейната елегантност, на перфектността й. Сега най-после се запознах лично с нея. През едно студено зимно утро близо до Модена нашите пътища отново се пресякоха. От Pagani поканиха AUTO BILD за ексклузивен тест с Huayra, най-красивата италианска спортна кола.

Карбонът блести на утринното слънце

Врата на фабриката в малкото италианско градче Сан Чезарио се отваря с леко бръмчене и – Huayra завладява улиците. Перфектно „облечена“ – в стил, смесица от арт деко и хладен технически перфекционизъм. Сивият лак на карбоновата каросерия проблясва тук-там.

Прецизно протичащите й ръбове направо могат да подлудят производителите на големи серии модели. Няма нищо случайно – от години създателят на Huayra е усъвършенствал изработката на леки метали. Производството е толкова перфекционизирано, че никой не го умее толкова добре. Един ден създателят стига до извода: също както Енцо Ферари и Феруцио Ламборгини иска да произвежда своя собствена кола – Pagani.

Все още не съм стигнал дотам, че да карам Huay­ra. Създателят позволява возене на предната дясна седалка. Врата се отваря с лекота насочвайки се към небето и ме кани в царството на кожата, алуминия и карбона. Каква стилова смесица от барок и високи технологии. Уредите са като излети и блестят като сапфир. Седалките, кокпитът и подът на автомобила са покрити с дебела, кафява кожа. Масивни превключватели за климатичната инсталация на средната конзола, между седалките – скоростния лост за секвенциалната 7-степенна трансмисия, който е истинско творение на механиката.

Със завъртане на ключа 12-цилиндровият мотор стартира. Всъщност – 6,0-литровият агрегат на дъщерната фирма на AMG не стартира, а се събужда. С къркорещ звук бензиновата помпа изстрелва гориво в посока на дванадесетте горивни камери. Стартерът се завърта и двигателят заработва с дрезгав глас.  Измъкваме се в посока празните пътища около Модена. Даваме малко повече газ и битурбото изсмуква целия въздух около пасажерите. Секунда по-късно светът експлодира. Pagani го оставя с такава лекота зад себе си, че си задавате въпроса, дали има по-атрактивен начин за придвижване. Ако в следващия завой водачът отстъпи от педала на газта, Wastegate-клапаните свирят от свръхналягане.

Huayra никога губи добрите си маниери

При това изобщо не е необходимо да отнемате сериозно газта – Huayra се управлява прецизно в завои, концентрира се върху идеалната линия – типичен състезателен автомобил. При това „истинската дама“ никога не губи добрите си маниери. Връщаме се обратно в производството и питаме кой е мозъкът на проекта. Посреща ни Хорацио Пагани. Висок 1,70 метра, с кашмирен пуловер с цвят на магента. Кафяви, ръчно изработени обувки. Здраво ръкостискане, дейни очи зад очилата. По време на разговора ни 57-годишният мъж ни разказва за началото, когато легендата от Формула 1 Хуан Мануел Фанджо открива неговия талант и му осигурява работа

в Lamborghini. Като инженер Пагани работи по Countach. Едва през 1999 г. емигрантът от Аржентина осъществява мечтата си и започва производството на собствени автомобили. Хорацио е пълната противоположност на своите автомобили: непретенциозен. По време на разговора ни дори отстъпи крачка настрани, за да не закрива Huayra.

След отклонението към миналото, Пагани отново се връща в настоящето.  Не иска да седи в офиса си и веднага се насочва към офиса на дизайнерите. С гордост споделя, че заедно с екипа си е разработил само всяка една гайка на Pagani. За Huayra са конструирали 4000 части в продължение на 5 години. Пагани се насочва към друго помещение. Показва ни скици – на сградата на фабриката, новата му мечта. Тъй като старите производствени помещения се пръскат по шевовете, една пряка по-надолу ще бъде построена нова фабрика.  Тогава 45-те служители ще разполагат с три пъти повече място. От пролетта на 2013 г. всички те ще обработват по-бързо поръчките на Huayra и ще произвеждат по 40 вместо по 25 автомобила. Още през есента дивата и аз отново ще се срещнем, тогава ще мога да покарам автомобила.  Сърцето ми бие учестено още от сега. Дланите ми вече се навлажниха. Нямам търпение…

 

ИЗВОД

Huayra е повече от автомобил-мечта, той е осъществената мечта на Хорацио Пагани. Различен от Lamborghini или Ferrari Huayra разпръсква от всяка карбонова част гениалните идеи на своя създател – а не на цял отбор инженери. Huayra е творение на изкуството, поразителна смесица от барок, арт деко и високи технологии. В техническо отношение Pagani е сред най-добрите спортни коли на света. Карбоновата каросерия  е с отлична изработка, а двигателят – от дъщерната фирма на Daimler AMG. Впечатляваща комбинация от германска надеждност и италианска лекота. На цена от 1,1 милиона евро. Да мечтаеш е позволено.

 

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ

V12 битурбо • отзад надлъжно • работен обем 5980 куб. см • мощност 537 кВт. (730 к.с.) при 5800 об/мин  • макс. въртящ момент 1000 Нм при 2250–4500 об/мин • задно задвижване • секвенциална 7-степенна трансмисия • гуми 255/35 ZR 19– 335/30 ZR 20 • собствено тегло 1350 кг • Д/Ш/В 4605/2063/ 1169 мм • междуосие 2795 мм •  макс. скорост 370 км/ч • 0–100 км/ч за 3,3 сек • разход на гориво 15 л А 98Н/100 км • CO2 343 г/км  • цена: 1,1 милиона евро

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин