2021
КАКВО ДА ПОДАРИ ЕДИН МЪЖ на жена си, която принципно има всичко? „Скъпа, искаш ли да отидем на остров Зюлт да заредим батериите?“, попитах аз. Тя кима доволно. „На станция за бързо зареждане?“ Тя гледа объркано. В автопарка за продължителни тестове на AUTO BILD имаме един Taycan 4S. Базовата му цена е около 210 000 лв., с някоя друга екстра стават над 330 000 лв. Личният ни автомобил също е екзотичен и син, при това от същия концерн: Polo за 800 лв. На 28 години, специален модел Mikado. 45 к.с. срещу 571 к.с. Единият във виолетовосиньо, другият във Frozen Blue Metallic.
Обаждане до координатора на тестовите автомобили Гунар. „Здрасти, Гунар, жена ми има рожден ден… Какво пиеш?“ „Кой автомобил искаш да тестваш?“, изръмжава Гунар. Porsche Taycan е идеален автомобил за семейства. В багажника се побират: малък куфар за сина, голям куфар за жената. Чаршафи и играчки за плажа. Кабелът за зареждане е под предния капак. Детското столче се монтира удобно, а покривът е толкова нисък, че дори и главата на един 4-годишен почти опира в лампите на тавана: поставяме предпазните колани и потегляме – от 0 до 100 за четири секунди. „Не толкова бързо, че се изплаших“, вика синът ми.
Жената пък се оплаква, че при спринта и рязкото потегляне си ударила главата в подглавника. „Това са 650 нютонметра максимален въртящ момент. Нютон е…“ „Тате, как се сменя батерията, когато се изтощи?“, пита синът ми. „Тя може да се зарежда – отговарям аз. – Както и фарът на велосипеда ти. Само че по-бързо. От 5 на 80 процента за 22,5 минути.“ Разстоянието между Хамбург и остров Зюлт е 200 километра, а на теория Taycan може да измине 400. Кой обаче иска да кара бързо на теория? Междувременно зареждаме безплатно на паркинга на Lidl. „Понятието зареждам батериите изведнъж придоби друго значение“, казвам аз. „Ха-ха – отговаря жена ми. – Хуморът ти е пълна противоположност на Porsche.“
„То има четири врати, а пък аз мога само да се правя на баровец“, отбелязвам аз. Въпреки допълнителното зареждане не успяваме да стигнем до Зюлт само на ток, независимо от капацитета на батерията. Тъй като в Нибюл трябва да се качиш на автовлак. И там старите дизелови локомотиви развалят всякакъв баланс на вредните емисии. Те превозват на двуетажни вагони автомобилите по дълга единадесет километра дига до острова. Ако си на горния ред, можеш да се наслаждаваш на морските ширини и на летящите птици. Горе обаче е мястото за SUV-овете. С високото 1,38 метра Porsche ние сме на долния етаж. „Много тъпо“, мрънка жена ми. Тя има рожден ден – не е време да започвам спор, мисля си аз.
Качването на влака изисква пределна концентрация. Със своите 1,97 метра (без огледалата) Porsche е малко по-широко от актуалния VW Bulli – и почти половин метър по-широко от нашето Polo. Taycan веднага се почувства в свои води на остров Зюлт. Едва слезли от влака, преминаваме през шпалир от Porsche-та. Никъде другаде по света няма толкова много притежатели на автомобили на марката върху толкова малка площ. 400 регистрирани Porsche-та на остров с дължина 38 километра и почти без завои. Междувременно навсякъде на остров Зюлт има станции за зареждане на Porsche. Например пред луксозния хотел в Мункмарш. Просто пъхате кабела и готово. Не става супер бързо, но затова пък е безплатно!
Продължете на следващата страница