Благодарение на този модел BMW не се слива с Mercedes

3001
2022

BMW 700 е може би единственият модел на баварската фирма, чието създаване е вдъхновено извън Германия. Прототипът на компактния седан е проектиран от австрийския дилър на BMW Волфганг Денцел, който още след края на Втората световна война започва производството на собствена марка спортни автомобили, носещи неговото име. В края на 50-те години на своя глава Денцел решава да съз­даде прототип на лек авто­мобил с двигател BMW 600, който да демонстрира пред ръководството на баварската компания с предложение за договор за неговото производство в Австрия с германски финанси. За целта Волфганг Денцел ангажира престижна­та каросерийна фирма Michelotti с про­ектирането на дизайна.

Опитният образец с каросерия купе и силно скосено задно стъкло е представен в Мюнхен през юли 1958 г. и като цяло е приет добре от експертите в BMW, като из­казаните възражения са свързани ос­новно с ограничения полезен обем в ку­пето. Затова BMW решава да предложи още една собствена версия тип седан с по-висок таван и достатъчно място за четирима пътници. Отговорен ин­женер по конструирането на ходовата част и окачването е инж. Вили Влак, който е създател и на двигателите от серия 600. Затова и тук агрегатите са сходни, но работният обем вече е повишен на 700 куб. см. Двигателят е 2-цилиндров “боксер”, монтиран отзад и задвижващ задните колела. Каросе­рията на BMW 700 е монококова самоносеща, заварена към пода – решение, което именно тук е приложено за първи път в практиката на баварската фирма. По този начин цялостната конс­трукция е олекотена с около 30 кг, а дълбочината на каросерията е увели­чена с 60 – 70 мм, с което нараства и полезният обем в купето.

Серийното производство на BMW 700 продължава от август 1959 до но­ември 1965 г., като за този период са произведени общо 188 211 броя. Авто­мобилът се радва на добър пазарен ус­пех, с което до голяма степен успява да стабилизира критичното финансово състояние на фирмата през първата половина на 60-те години. За големия интерес към компактния и евтин ав­томобил допринасят и неговите многобройни победи в различни надпревари, в които участва, както в стандартно, така и в спортно изпълнение известно като 700 RS (с два горни разпредели­телни вала и мощност от 70 к.с.). Така например още през 1960 г. Ханс Щук пе­чели Планинския шампионат на Германия с BMW 700, а по-късно съща­та година Ханс Григер се класира пър­ви в 12-часовия маратон на Хокенхайм със същия автомобил. Пак през 1960 г. Валтер Шнайдер и Лео Левин печелят шестчасовата надпревара на Нюрбургринг в своя клас. През 1961 г. Шнайдер става победител в надпреварата на Германия за серийни модели. Мал­кият автомобил донася десетки победи на редица изтъкнати състезатели от Германия и чужбина като Джеки Икс, Хуберт Хане и създателят на компа­нията Alpina Буркард Бовензипен.

BMW 700 наистина показва забележителна динамика за своя клас, имайки предвид, че може да се ускорява от 25 км/ч на четвърта предавка без обратно пре­включване.

Базовият двигател всъщност пред­ставлява форсирана версия на агрега­та, използван при мотоциклетите R67 и BMW 600. С увеличаване на диаметъ­ра на цилиндъра до 78 мм и хода на бу­талото до 73 мм е постигнат рабо­тен обем от 697 куб. см. В заводската окомплектовка е използван карбуратор Solex 34PCI с падащ поток, а степента на сгъстяване е 7.5 : 1, при което мощ­ността е повишена на 30 к.с. Горивна­та камера е полусферична с V-образно разположени висящи клапани. Колело­то на вентилатора, също както и при BMW 600, е монтирано на предния край на коляновия вал. Там се намира и гасителят на усуквателните колебания на коляновия вал. За разлика от двигателя на серията 600, тук въздухът за отопление се по­ема след вентилатора, но преди цилин­дрите, за да се избегне замърсяването с маслени пари. Отклоненият въздух минава през топлообменника, загряван от изгорелите газове, и оттам се от­вежда към салона на автомобила. Въздухочистителят е сух, тип MicrOnic с термостатно регулиране на температурата (около 40 градуса) на засмуквания въздух, който се поема от тръбата за отоплението. Това позволява при студено време да се получи добро смесообразуване, което повишава икономичността на двигателя. Горивната помпа е мемб­ранна с механично задвижване и фил­тър от фина найлонова мрежа. Маза­нето на двигателя става под налягане чрез зъбна помпа.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин