2022
BMW 700 е може би единственият модел на баварската фирма, чието създаване е вдъхновено извън Германия. Прототипът на компактния седан е проектиран от австрийския дилър на BMW Волфганг Денцел, който още след края на Втората световна война започва производството на собствена марка спортни автомобили, носещи неговото име. В края на 50-те години на своя глава Денцел решава да създаде прототип на лек автомобил с двигател BMW 600, който да демонстрира пред ръководството на баварската компания с предложение за договор за неговото производство в Австрия с германски финанси. За целта Волфганг Денцел ангажира престижната каросерийна фирма Michelotti с проектирането на дизайна.
Опитният образец с каросерия купе и силно скосено задно стъкло е представен в Мюнхен през юли 1958 г. и като цяло е приет добре от експертите в BMW, като изказаните възражения са свързани основно с ограничения полезен обем в купето. Затова BMW решава да предложи още една собствена версия тип седан с по-висок таван и достатъчно място за четирима пътници. Отговорен инженер по конструирането на ходовата част и окачването е инж. Вили Влак, който е създател и на двигателите от серия 600. Затова и тук агрегатите са сходни, но работният обем вече е повишен на 700 куб. см. Двигателят е 2-цилиндров “боксер”, монтиран отзад и задвижващ задните колела. Каросерията на BMW 700 е монококова самоносеща, заварена към пода – решение, което именно тук е приложено за първи път в практиката на баварската фирма. По този начин цялостната конструкция е олекотена с около 30 кг, а дълбочината на каросерията е увеличена с 60 – 70 мм, с което нараства и полезният обем в купето.

Серийното производство на BMW 700 продължава от август 1959 до ноември 1965 г., като за този период са произведени общо 188 211 броя. Автомобилът се радва на добър пазарен успех, с което до голяма степен успява да стабилизира критичното финансово състояние на фирмата през първата половина на 60-те години. За големия интерес към компактния и евтин автомобил допринасят и неговите многобройни победи в различни надпревари, в които участва, както в стандартно, така и в спортно изпълнение известно като 700 RS (с два горни разпределителни вала и мощност от 70 к.с.). Така например още през 1960 г. Ханс Щук печели Планинския шампионат на Германия с BMW 700, а по-късно същата година Ханс Григер се класира първи в 12-часовия маратон на Хокенхайм със същия автомобил. Пак през 1960 г. Валтер Шнайдер и Лео Левин печелят шестчасовата надпревара на Нюрбургринг в своя клас. През 1961 г. Шнайдер става победител в надпреварата на Германия за серийни модели. Малкият автомобил донася десетки победи на редица изтъкнати състезатели от Германия и чужбина като Джеки Икс, Хуберт Хане и създателят на компанията Alpina Буркард Бовензипен.
BMW 700 наистина показва забележителна динамика за своя клас, имайки предвид, че може да се ускорява от 25 км/ч на четвърта предавка без обратно превключване.

Базовият двигател всъщност представлява форсирана версия на агрегата, използван при мотоциклетите R67 и BMW 600. С увеличаване на диаметъра на цилиндъра до 78 мм и хода на буталото до 73 мм е постигнат работен обем от 697 куб. см. В заводската окомплектовка е използван карбуратор Solex 34PCI с падащ поток, а степента на сгъстяване е 7.5 : 1, при което мощността е повишена на 30 к.с. Горивната камера е полусферична с V-образно разположени висящи клапани. Колелото на вентилатора, също както и при BMW 600, е монтирано на предния край на коляновия вал. Там се намира и гасителят на усуквателните колебания на коляновия вал. За разлика от двигателя на серията 600, тук въздухът за отопление се поема след вентилатора, но преди цилиндрите, за да се избегне замърсяването с маслени пари. Отклоненият въздух минава през топлообменника, загряван от изгорелите газове, и оттам се отвежда към салона на автомобила. Въздухочистителят е сух, тип MicrOnic с термостатно регулиране на температурата (около 40 градуса) на засмуквания въздух, който се поема от тръбата за отоплението. Това позволява при студено време да се получи добро смесообразуване, което повишава икономичността на двигателя. Горивната помпа е мембранна с механично задвижване и филтър от фина найлонова мрежа. Мазането на двигателя става под налягане чрез зъбна помпа.
Продължете на следващата страница