„Бейдзин“ СВ4: изгубеният свят от зората на китайската инвазия


23
февр.
2021

През януари 1958 г. в Китай стартира вторият петгодишен народостопански план, останал в историята като „Големият скок“. Основната приоритетна насока, заложена в него, е свързана с масовата индустриализация на страната, която трябва да се извърши с ударни темпове, така че само в рамките на няколко години да бъдат достигнати и надминати световните гиганти в тежкото машиностроене. Това е моментът, в който Китай за първи път декларира своите намерения да се нареди сред автомобилните лидери в света, стартирайки от нула. За тази цел са ангажирани 13 завода в 10 града, които само в рамките на две години – от 1958 до 1960 г. започват да произвеждат 19 марки леки автомобили в общо 30 модела. Истината е, че всички те са изработени изцяло на ръка в единични бройки, а по отношение на механиката и дизайна представляват не особено сполучливи копия на известни чуждестранни фирми, като основната и единствена цел на тяхното популяризиране на страниците на китайската и световната преса е свързана с постигането на мощно и съкрушаващо пропагандно въздействие. На този фон обаче има и някои наистина забележителни резултати.

През юли 1958 г. новосъздадената Пекинска автомобилна фабрика разработва представителна луксозна лимузина, предназначена за висшите кадри на властта. Като основа за създаването на този автомобил, наречен „Бейдзин“ („Пекин“), на заводския колектив са предоставени за проучване и изпитания различни западни образци, от които в крайна сметка е избран Buick, модел 1956 г. Затова и техническите показатели на двигателя, механиката, а до известна степен и самият дизайн на прототипа са сходни с тези на американския първообраз. Двигателят е V-образен, 8-цилиндров с два четирикамерни карбуратора, хидравлични амортисьори на четирите колела, хипоиден диференциал, хидравлична трансмисия, леко и гъвкаво сервоуправление на кормилния механизъм и други модерни за времето си технологии, каквито конструкторите и работниците в завода не са виждали никога преди това.

На 10 септември 1958 г. са завършени първите два прототипа на представителния „Бейдзин“ СВ4 с каросерия седан и фаетон с автоматично прибиращ се покрив. Максималната скорост на автомобила е 180 км/ч, а максималната мощност достига 225 к. с., което го прави най-бързия и най-мощен китайски автомобил за своето време.

Бурното и интересно начало на 60-те години, когато китайската автомобилна индустрия прави своите първи стъпки. е последвано от дълъг период на затишие от близо четвърт век, през който в страната на практика се произвеждат само два леки автомобила и то в много ограничени серии – ръчно изработваният „Хунци“ и малко по-масовият „Шанхай“.

Още по темата

Бюлетин

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >