2022
Преди повече от век Хенри Форд и Томас Едисън търсят решение за перфектния електромобил. Сега Ford се връща към корените си
Когато, задачата е да убедиш американците в смисъла на електрическата мобилност, то трябва да го направиш с най-продавания автомобил – легендарния пикап F-150. От Ford сериозно запретват ръкави и се хвърлят в едно определено рисково, но стратегическо, начинание. Все пак няма друг представител на моделната гама, който да генерира толкова сериозни обороти.
Сензационната разработка се нарича Ford F-150 Lightning. Без преувеличение това е първият изцяло електрически пикап. От април 2022 г. производството му върви активно в историческия комплекс Ford River Rouge в Мичиган. За концерна, моделната серия F е най-съществена, а всеки, който е посещавал САЩ, няма как да не е забелязал, че извън големите градове са паркирани именно тези коли: не само бизнесът харесва полезното широко пространство зад шофьорската кабина.


Всъщност премиерата на F-150 Lightning е може би е най-важното събитие в електрическата мобилност, като се има предвид, че това е една от най-продаваните серии в света! За да осмислим измеренията му, малко статистика: близо 17 милиона автомобила Ford само от тази серия се движат из Щатите. Според статистиката в 39 от общо 50 щата лекотоварните машини със овалното синьо лого нямат конкуренция и са най-продаваните превозни средства. Пикапът на Ford „генерира повече обороти, отколкото всички щатски спортни лиги заедно и засенчва повечето от включените в списъка Fortune 100 най-богати мултинационални компании като Nike, Coca-Cola, Netflix и Tesla“, твърди доклад на реномираната Boston Consulting Group. И още нещо: единственият американски потребителски продукт, който реализира повече приходи за производителя от F-150, се нарича iPhone.
FORD очаква постигaне на пълна въглеродна неутралност до 2050 г.
Амбициите на Ford са до края на това десетилетие между 40 и 50% от флота да са със задвижване на ток. Не само F-150 Lightning трябва да убеди скептичните водачи, че тези автомобили могат да предоставят същата мощност и емоции като традиционните здравеняци с ДВГ под капака. Подмладяването на иконата F-150 със сигурност ще заинтригува и нови клиенти, които биха минали на електрическо задвижване, но може би до сега не са се сещали точно за Ford, камо ли за пикап.
Но Ford съвсем не се шегува! Също и с мощността на електрическия си пикап. Дори със стандартно оборудване на борда разполагате с внушителни 420 к.с. Само за сравнение: актуалният Volkswagen Golf е с по-малко от 150. За максимален динамичен ефект се грижи разработената от Schaeffler специално ос, която благодарение на специфичната си конструкция увеличава пробега на напълно натоварен Lightning до 370 км при първоначален пълен заряд. Освен това електрическият F-150 е светкавично бърз: от 0 до 100 км/ч са му нужни малко под 4 секунди. Около 20 000 лева повече струва в Америка електрическият F-150 спрямо версия с ДВГ и сравнимо оборудване. Въпреки сериозната разлика, там вече са поръчани повече от 150 000 бройки Lightning. А наскоро се прокрадна информация, че F-150 Lightning ще се продава и в Европа.
В същото време Ford Mustang Mach E доказва, колко бърза може да бъде тишината. Изцяло електрическият модел с впечатляващ интуитивен интериор и много внимание към детайла предлага автономен пробег от 400 до 610 км. За шеметното ускорение от 0 до 100 км/ч са необходими само 3,7 секунди, а със само 10 минути зареждане Ford Mustang Mach E може да ви отведе на 119 км разстояние.

Все още е обвит в тайна бъдещият електрически SUV на Ford: изцяло нов, средноголям кросоувър с пет места. Напълно електрическият модел, който ще има и по-спортна модификация – т.е. очакваме два нови SUV-модела на ток. ще се произвежда в базирания в Германия Cologne Electrification Center (CEC) и външно най-вероятно ще се ориентира по по-големия Mach-E. В производствената база в Кьолн в момента са инвестирани вече около 1,7 милиарда лева, като бъдещият електрически SUV ще се произвежда на базата на MEB-платформата на Volkswagen. Реципрочно следващото поколение на пикапа VW Amarok ще използва технологии от Ranger и ще се произвежда в завода на Ford в южноафриканския Силвъртън. Само за Европа Ford планира да прави по 600 000 електромобила годишно до 2026 г. За целта Ford ще инвестира в следващите четири години над 100 милиарда лева. С хоризонт до 2050 г. концернът очаква да постигне цялостна въглеродна неутралност навсякъде по света.


Разбира се, покрай големите числа има и много детайли. Съвсем скоро ще може да видим също първата изцяло електрическа Puma плюс два нови SUV, както и Transit Tourneo /Transit Courier изцяло на ток. От 2023 започва производството на Ford E-Transit Custom, като от AUTO BILD очакваме появата също на кемпер-версия с наименование Nugget. Предусещане какво може да очакваме, ни дава Ford Pro Electric SuperVan – най-бързият Ford Transit, правен досега!
Още на старта на продажбите, но средносрочно ще можем да усетим чара на технологиите, които вече променят Америка. Усилията на Хенри Форд и Томас Едисън не са били напразни!
ИЗВОД
Славни времена! Цели девет модела Ford минават изцяло на ток: Puma, Mustang Mach-E, бъдещи семеен и спортен кросоувър, Transit Courier, Tourneo Courier, Transit Custom, Tourneo Custom и E-Transit. „Форд“ инвестира милиарди в нови технологии, нови заводи, ново поколение батерии, за да се превърне в един от водещите играчи в електрическата мобилност.