Бедният роднина на Porsche 959

0606
2022

Това „Porsche” 959, базирано на бразилски Volkswagen, със сигурност е едно от най-оригиналните в света. Оказва се обаче, че тук става дума не з любителска конструкция или тунинг преработка, а за сериозен инженерен проект, осъществен от група професионални дизайнери.

Volkswagen Type 1 без съмнение е един от автомобилите с най-много прякори и в различните страни по света има специфични наименования, като „калинка“ във Франция, „костенурка“ в България и, разбира се, „бръмбар“ в по-голямата част от света. Volkswagen се произвежда в Бразилия в завода Volkswagen do Brasil в Сао Пауло между 1953 и 2006 г., където също е известен като „бръмбар“ (или “Fusca” на португалски), но за разлика от повечето страни, там Fusca успява да се наложи и като официално търговско наименование. Това, както може да се предположи, е и най-масово произвежданият автомобил в Бразилия, и когато в края на 90-те години въпросният екип от дизайнери решава да осъществи новия си проект, съвсем естествено избира за основа един такъв автомобил. Всеки от членовете на екипа представя собствена визия за дизайна, като идеята,предложена от 25-годишния Андре Синтра допада най-много на всички. Той смята, че въпреки остарялата конструкция и прекалено голямото несъответствие в пропорциите, Fusca може да се превърне в Porsche 959, с което да се подчертае приемствеността на различните поколения автомобили, задвижвани от задно разположен „боксер“ с въздушно охлаждане.

Първите чертежи са завършени през 1998 г., като за основа са използвани общо три автомобила, произведени между 1992 и 1993 г. Върху каросерията на експерименталния образец, наречен „Cintra 959“, най-напред е „присадена“ задната част, която представлява копие на Porsche 959, и успява да се интегрира изненадващо  добре върху гърбавия силует на оригинала. Интересно е да се отбележи, че във финалната фаза на проекта се включва и самият Volkswagen do Brasil, който оказва съдействие при изработката на фаровете, направени специално по мярка за конкретния автомобил.

Направени са общо три идентични екземпляра, които в продължение на около десет години се съхраняват в гаража на Андре Синтра, но през 2007 г. той решава да ги продаде, след което следите им се губят. През 2020 г. обаче един от тях изненадващо се появява в пълния си блясък на ретро шоу в Сао Пауло, представен от местен колекционер. Оказва се, че той притежава и останалите два екземпляра, които са в лошо състояние, и след събитието се свързва с Андре Синтра с молба за съдействие при тяхната реставрация. Така след 15-годишна раздяла майсторът отново се събира със своите творения.

Още по темата