2021
Барабанните спирачки за предните колела вероятно ще преживеят ренесанс. Посредством прототип доставчикът на автомобилната индустрия Continental иска да демонстрира, че използването на този стар тип технология може да има смисъл и в съвременните автомобили. Изпитаната система трябва отново да се превърне в достойна алтернатива на дисковите спирачки, особено при електромобилите. От близо 50 години почти никой производител не поставя барабанни спирачки на предната ос – използват се предимно за задната в по-малките автомобили. AUTO BILD тества прототипа на Conti и разкрива какви предимства носи добре познатата техника.
Барабанните спирачки не се радват на особено добра слава. Те са склонни към прегряване и в сравнение с дисковите са по-трудни за обслужване. Освен това те са чувствителни към така наречените колебания в коефициента на триене, заради което до 70-те години на миналия век немалко автомобили „бият“ наляво или надясно и/или поднасят. Ето защо в наши дни вече не се използват барабанни спирачки вече на предната ос. И все пак, те предлагат някои предимства, от които могат да се възползват по-специално електрическите автомобили. Поради мощната рекуперация на новите автомобили на ток, във всекидневието спирачките се използват много рядко в ежедневни ситуации. Благодарение на това би следвало спирачните накладки и дисковете да се износват по-малко, но в действителност води до проблем при дисковите спирачки. Поради рядката употреба дисковете лесно ръждясват, което може да доведе до намалена ефективност на спирачната система. По отношение на намаляването на фини прахови частици, барабанните спирачки имат решаващо предимство пред дисковите, бидейки затворени. Затова по-голямата част от образувания при спирането прах остава в барабана и не се разпространява в околната среда.
Усещането при шофиране
Но как функционира всичко това на практика? AUTO BILD тества новата стара система на тестовата писта Continental във Франкфурт на Майн. За изпитанията беше използван Golf 7 GTI, чиито дискови спирачки на четирите колела са заменени с барабанни (Duo Servo). Иначе останалите компоненти по системата не са претърпяли сериозни промени. В началото усещането при натискане на спирачния педал е малко странно – защото трябва да „настъпите“ по-силно. След като този момент бъде преодолян, прототипът се кара почти като нормален Golf. В нашата тестова обиколка спирачките винаги намаляваха скоростта надеждно и без забавяне. Барабанните се справиха идеално и при упражненията за спиране с над 100 км/ч с включване на ABS. В кратката ни тестова обиколка обаче не успяхме да разберем как ще се представят спирачките след третото агресивно спиране. Но защо Conti избира GTI, а не електромобил за тестов прототип? Идеята е компактният спортен автомобил да демонстрира, че дори „бегачки“ с по-висока мощност могат да бъдат спирани с барабанни спирачки. Разбира се, не се планира серийна разработка за подобни модели.

Изводът: вълнуващо е колко малко могат да се различават в ефективността си новите барабанни спирачки от актуалните дискови спирачни системи. При малки до средноголеми електромобили, които спират основно посредством рекуперация, барабанните спирачки може да преживеят ренесанс.
Duo Servo спирачка като междинен вариант
Според инженерите на Continental барабанните спирачки щели да намерят най-добро приложение в електромобилите. По принцип барабанните спирачки могат да бъдат разделени на различни видове. Най-простият вариант е Simplex. При него има две спирачни накладки (челюсти), които се местят от цилиндър. Duo Servo спирачките, с каквито е оборудван тестовият автомобил, са значително по-сложни. При тях двете спирачни накладки също биват притискани към барабана само от един цилиндър, но другият край на челюстите е „плаващ“. А това увеличава спирачния ефект.
Използването на барабанни спирачки на предната ос все още не се дискутира в автомобилната индустрия. Инженерите от Франкфурт обаче са убедени, че този тип спирачки могат повече да оказват поддържащо действие на задната ос. Прототипът доказва, че старата технология може да бъде достатъчно ефективна – но въпреки това по-големите електромобили няма да се разминат без дискове.