2024
Първият прототип на български мотоциклет, наречен ВМЗ, до голяма степен е базиран на един от 250-кубиковите модели на DKW и е представен на 17-ия международен мострен панаир в Пловдив през 1956 г. След около една година в Ловеч започва и неговото серийно производство.
Ръководител на проекта е инж.Димитър Дамянов, който в началото на 50-те години завършва авиоинженерство в софийската Политехника при проф. Цветан Лазаров и постъпва в завода именно като специалист по самолетостроене. Първоначално неговият екип включва и други висококвалифицирани инженери и механици, участвали в родното самолетно производство.
Мотоциклетът е снабден с развиващ 12 к.с. двигател, изработен в Завод 12 в София и в началото на своето производство носи обозначението ВМЗ (Вело-мото завод).
Първите 100 екземпляра са завършени в края на декември 1957 г., а през 1958 г. шест човека от Завод 14 заминават на специализация в Чехословакия – трима от тях посещават един от велосипедните заводи в страната, а останалите трима се обучават в мотоциклетните фабрики на Jawa и CZ.
Очевидните технически и дизайнерски сходства с германския мотоциклет обаче, не след дълго довеждат до протести от страна на DKW и българските инженери са принудени да рестилизират външния вид на „Балкан“ 250 броени месеци след началото на неговото производство. Първият опитен образец на новия вариант на мотоциклета, наречен „Балкан“ 250 модел „С“ е показан на панаира в Пловдив, което е отразено и във вестник „Авто Мото“:
„Както и предишният модел (този който се продава понастоящем), и той е снабден с едноцилиндров, двутактов двигател от 250 куб. см. – 11 к. с. Обаче в конструкцията са направени редица изменения и усъвършенствания. Така фарът е нов, резервоарът е изменен, обвивката в задната част е нова, поставени са нови седалки. Характерно за този модел е новото задно окачване, което ясно се вижда на снимките. Разход на гориво 3.3 л. на 100 км.“
Интересно е да се отбележи, че още през същата 1958 г., българските велосипеди „Балкан“ (които се правят серийно от 1957 г. по техническа документация на велосипедния завод в гр. Харков, СССР) и 250-кубиковите мотоциклети са представени на специализираното изложение в Брюксел.
През 1959 г. на базата на серийния модел е разработена и товарна триколка, която също е представена на страниците на „Авто Мото“: „Неотдавна Завод 14 в Ловеч произведе пробен модел на мототриколка, снабдена с двигател „Витоша“ – 250 куб. см. Тя има четири скорости и достига бързина от 70 км/час. Може да превозва двама души и 400 кг. товар. Разходът на гориво е към 3,5 л на 100 км. Управлението на прототипа е с мотоциклетно кормило. Има също така изменения в командите. Запалването става с ръчен лост. Резервоарът се намира между кабината и каросерията. Товарната каросерия е изработена от метал, обемиста и лека. Покрита е с брезент, който предпазва товара в лошо време.“
Мотоциклетите „Балкан“ 250 се произвеждат серийно от 1958 до 1971 г., като за този период са направени общо 71 368 броя.